6. červen 2020
Svátek slaví Norbert, zítra Iveta / Slavoj

Budete letos konečně cvičit? 13 rad, jak předsevzetí dodržet!

/
  • Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.
    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet. (archiv)
    5. ledna 2016 ● 09:32

    Rok se s rokem sešel a je to zase tady: Předsevzetí! Opět jste se rozhodli začít letos cvičit? Poradíme vám, jak konečně vydržet a nepřestat už v půlce ledna...!

  • 1.

    Nepopírejte sami sebe

    Pokud jste sova, která do postele chodí v jednu hodinu v noci, co vás nutí myslet si, že s novým rokem budete vstávat v šest a chodit běhat? První dva týdny se překonáte, třetí si jednou dvakrát pospíte a s pohybem bude zase konec. Neměňte sebe, ale měňte okolnosti. Když víte, že cvičení takto brzo ráno nebo hned po probuzení není nic pro vás, přemýšlejte jak to zařídit, abyste ho zvládali odpoledne. Platí přitom, že čím pohodlnější podmínky, tím větší pravděpodobnost vypěstování dobrého návyku.

    Vstávání není nic příjemného, hlavně v zimě!

  • 2.

    Vyberte vhodnou aktivitu

    Jste spíš samotáři nebo vás baví týmové sporty? Jste zapálení do novinek ve fitnesscentru, nebo vám stačí běh za domem? Všichni dnes sice pějí ódy na jógu, ale proč se do ní nutit, když vás vůbec nebaví? „Když nevíte, která aktivita je ta pravá, vyrazte do fitness centra a dejte si tour po skupinových lekcích. Vyzkoušejte různé styly, časy, lektory a vyberte si,“ doporučuje Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 3.

    Lokalita je všechno

    Uvažujete o permanentce do fitness centra, které je momenžálně in? Nejdůležitější otázka není, jaké to tam je, ale jak to máte daleko. Protože když hodina zumby bude nakonec trvat tři, nevydržíte na ni chodit, ani kdyby ji vedla nejúžasnější lektorka světa. Obecné pravidlo říká, že fitness centrum by nemělo být dál než deset minut od místa, kde bydlíte nebo kde pracujete. Ideální je napojit pohybovou aktivitu na cestu mezi prací a domovem, neboť takhle už máte z poloviny vyhráno.

    Vůz 9082

  • 4.

    Nepřepalte začátek

    Člověk by se sice měl hýbat denně, ale cvičení dvakrát v týdnu je lepší než žádné. Navíc je to cíl, který se dá splnit. A přidávat můžete vždycky.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 5.

    Vyberte si parťáka, který je k vám tvrdý

    To je bohužel málokdy nejlepší kamarádka nebo někdo z blízkých, kteří většinou říkají: „Ale tak dneska si dej pohov, zasloužíš si to.“ Ne! Poslechnete jednou a víckrát už cvičit nepůjdete.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 6.

    Pořiďte si vybavení

    Cvičit se dá ve starém domácím tričku a dokonce i v pantoflích. Ale není to žádný požitek. A když to není požitek, nebaví vás to a víckrát už to nechcete opakovat. Proto investujte do kvalitního oblečení, krokoměru a veškerého jiného vybavení. „Také doporučuji sestavit si svůj wish list, co dalšího byste si chtěla pořídit. Rodina bude mít inspiraci, co vám nadělit k narozeninám a vy motivaci pokračovat,“ doporučuje Jana Havrdová.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 7.

    Mějte něco, na co se těšíte

    Cvičení nemusíte bezmezně milovat od začátku do konce, ale je dobré mít něco, co vám při něm dělá radost: sympatického lektora, novou muziku v playlistu, saunovou chvilku poté... Cokoliv, na co se při pomyšlení na cvičení budete těšit.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 8.

    Váš program patří do programu celé rodiny

    „Máte na lednici pověšené rozvrhy dětí a jejich kroužků? Přidejte si tam i svůj rozvrh a ten dodržujte stejně, jako ho dodržujete v jejich případě,“ doporučuje Jana Havrdová. Starší děti už vydrží doma samy nebo mohou jít s vámi na paralelní lekci, případně si chvíli pohrát v dětském koutku.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 9.

    Mějte závazky

    Lidí, co vydrží cvičit jen pro radost a dobrý pocit je málo. Začínáte běhat? Přihlaste se na závod. Ideálně na takový, kde jako startovné musíte vybrat určitý obnos peněz na charitu a o finance požádat známé. Když se k něčemu zavážete, potažmo když do vás lidé investují peníze, hned si lenost rozmyslíte.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 10.

    Cvičením se nabíjíte, ne vybíjíte

    Že toho máte hodně a potřebujete si nejdřív odpočinout, protože jste hrozně unavení, je jedna z nejčastějších výmluv, proč necvičit. Jenže ono to funguje přesně obráceně. Když se přemůžete a vyrazíte na hodinu, s největší pravděpodobností zjistíte, že cvičení vám pomohlo se únavy zbavit. „Možná, že fyzicky to bude pro vás zátěž a pravděpodobně zaznamenáte řadu svalů, o kterých jste dlouhodobě neměla ani ponětí. Ale stačí se párkrát překonat a tyhle drobné bolesti se brzy srovnají,“ říká Jana Havrdová.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 11.

    Mějte plán na krize

    Krize se dějí. Děti onemocněly, vy jste marod a nemůžete cvičit, vybouchlo hlídání... Přemýšlejte o nich už dopředu, než se objeví. Totéž platí i pro dovolenou. Když před jarními prázdninami skončíte ve svém fitness centru s tím, že »někdy po nich« (bez konkrétního data) se do něj vrátíte, už tam nejspíš nikdy nepůjdete. Začít znovu je totiž horší než začít, to vám řekne každý psycholog. Abyste se tomu vyhnuli, zapište si do kalendáře konkrétní datum a hodinu, kdy budete zpátky, domluvte se na pevném datu s trenérem nebo s kamarádkou a tak dále. Tak budete mít pocit pauzy a ne toho, že jste skončili.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 12.

    Poučte se z minulosti

    Bylo v minulosti něco, kvůli čemu jste s jakýmkoliv svým předsevzetím uspěli? Čím to bylo? Co nebo kdo vám pomohl? A naopak: co je ten důvod, že jste neuspěli? Čím to bylo, že jste loni ani předloni cvičit nevydrželi? A co uděláte letos jinak? Tak to přesně tak udělejte!

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.

  • 13.

    Srovnejte si, proč chcete cvičit

    Rozumné stravování a pohyb jsou jedinou fungující radou na zdravé a štíhlé tělo, které bude dlouhodobě nejen krásné, ale bude nám dobře sloužit. Cvičení by proto nemělo být hurá akce na pár týdnů, ale trvalá součást našeho života. Pokud nejste plně přesvědčeni o jeho významu pro vaše tělo i mysl, žádná předsevzetí nemají smysl.

    Zkuste letos své cvičící předsevzetí vydržet.
    +

    Zdroj: Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz

ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy