„Základní pravidlo je na děti nespěchat a s vodou je seznamovat postupně a pomalu. Někdy stačí jeden nepříjemný zážitek a z příjemné aktivity se může vyklubat fóbie,“ upozorňuje Kateřina Princová ze skibi.cz, servru zaměřeného na sportování s dětmi.

Pět rad, jak dítě seznámit s vodou

1) Osmělte ho na mělčině

Stravte dostatek času na mělčině, aby dítě dosáhlo na dno. Neustále ho sledujte a mějte ho na dosah. Vezměte si na pomoc nejrůznější vodní hračky, dítě se zabaví a na vodu zapomene. Velkou motivací bývá také přítomnost dalších dětí, které se vody nebojí.

2) Ať pozná prostředí

Nepokládejte je hned na hladinu, nechejte ho, ať si vyzkouší, kde a jak může do vody vstoupit, jak se dostane rychle ven, nespěchejte. „Ukažte mu schůdky, žebřík, najděte cestičku ven bez kamínků…  Když bude znát dítě své únikové cesty, bude se cítit mnohem bezpečněji,“ doporučuje Princová.

3) Odnaučte ho strachu z potápění

Ponořit hlavu pod hladinu, to zejména pro starší děti už často nebývá jednoduché. Nejlepší je učinit to právě na mělčině a třeba se sehnout k nějaké oblíbené hračce pod vodou, dítě můžete vybavit plaveckými brýlemi či další pomůckou a nejprve s nimi natrénovat to, jak zadržet dech. Velmi pomáhá, když jde dítěti dospělý příkladem a potápí se s ním.

4) Splývajte na zádech

Ležení na hladině je základním předpokladem k tomu naučit dítě plavat. Jednodušší je začít na zádech, dítě musí boky tlačit vzhůru a bříško vystrkovat co nejvýše nad hladinu, uši ať naopak skryje pod hladinu. Velkou pomůckou je, když se dítě zaměstná sledováním něčeho v jeho směru - v bazénu můžete najít něco zajímavého na stropě, venku jsou mraky – výborná je Hra najdeš...?. Pak může začít hýbat libovolně rukama a nohama. »Vozte« ho jako vagonek a až to bez problémů zvládne, začněte s cvičením na břiše.

5) Naučte ho šlapat vodu

Na toto cvičení se vydejte na kraj bazénu či někam kde dítě nedosáhne na dno – ale vždy blízko bezpečí mělčiny, to mu názorně ukažte! „Ukažte dítěti, jak správně šlapat vodu. Nohy i chodidla by měla být propnutá, rukama může zkoušet styl prsa, ale pozor: prsty u rukou musí mít u sebe.

Jaké pomůcky použít?

Ideální pomůckou je pás.
* Pro začátek je ideální použít bezpečnostní pomůcky, například pás s kombinací křidélek, která se postupně odejmou, stejně jako plováky na pásu.

* Výborná je rovněž vesta – ty výukové jsou nakloněné trochu dopředu, připravené na plavání, umožňují postupně odejmout plováky a tím se dítě postupně učí plavat samo.

* Dobrá je i plavací deska, s níž udělá vaše dítě v plavání rychle pokrok a ještě ho to bude bavit.

Pár temp a už plaveme…!

1) Kopání

Když bude dítě držet v rukou desku, hlava a přední část těla bude pohodlně nad hladinou a dítě se tak může plně soustředit na pohyby nohou. Nejlepší je začít klasickým kraulovým kopáním, dokonce ještě dříve než se šlapáním vody. Je důležité, aby byly nohy propnuté a tělo nakloněné dopředu, jinak se nehýbe dopředu. Až toto dítě zvládne, může ponořit tvář a zkusit se nadechnout na jednu stranu a pak na druhou.

2) Dýchání

Deska je pro dítě dobrý pomocník.
Pak můžete přidat ruce ve stylu prsa či kraul, dítě se jednou rukou pořád drží desky. Pro dítě je nejlepší, aby se nadechovalo ve chvíli, kdy vystrčí loket z vody nejvýše. Prsty ruky by měly být stále spojené a pod hladinu by mělo vrátit s tvář současně s rukou, která jde pod hladinu palcem napřed. Jakmile zvládne toto, můžete plavací desku odebrat plavací desku a zapojit druhou paži.

3) Potápění

Nejprve správně vyberte místo, kde se bude potápět. Ideálně bazén s dobrou viditelností pod vodou. Dítě nechejte ze dna lovit třeba barevné míčky, postupně můžete zvětšovat hloubku a hlavně: zapojte se do hry a soutěžte třeba s dítětem, kdo za určitou dobu vyloví více kroužků. Nebo si můžete házet míčkem, nejprve na mělčině, pak tam, kde už dítě na dno nedosáhne – bude tak příjemně donuceno šlapat vodu a bez problémů si to zažije.