Znalosti máte. Oni také. Praxi máte, oni také. Jak tedy vyniknout z takového davu konkurence? Jak ovlivnit personalistu, aby vybral právě vás? Na naše otázky odpovídá Andrej Bandi Vámoš – majitel módní značky Pánské obleky BANDI.

Myslíte si, že je v dnešní době lehké sehnat práci?

Lehké je to pro ty uchazeče o zaměstnání, kteří se na pohovor připraví beze zbytku a dají tomu maximum. Mají příslušné vzdělání, praxi, zjistili si informace o firmě, vhodně se oblékli a tak dále. Těžké zase pro ty, kteří nemají žádnou kvalifikaci nebo praxi pro ohlášenou volnou pracovní pozici. Nebo to jen tak zkouší, co kdyby to vyšlo. Uprostřed je ovšem skupina lidí, kteří mají předpoklady, aby práci dostali. Sami si to pokazí třeba jen tím, že si nezjistí žádné informace o firmě nebo se nevhodně obléknou. Je potřeba vyvinout maximální úsilí, aby byl uchazeč úspěšný.

Chcete tím říct, že oblečení má vliv na to, zda bude uchazeč přijat či nebude?

Ano. Za předpokladu, že personalista je profesionál, který nikomu nenadržuje, netrpí žádnými komplexy a je schopen potlačit osobní sympatie nebo antipatie k uchazečům. Pokud tomu tak není, můžete se obléknout, jak chcete a stejně vám to nepomůže. Není nutné dávat důraz na vhodnost oblečení ani v případech, kdy se domluví například majitel stavební firmy s instalatérem, že si promluví přímo na stavbě. V tomto případě má uchazeč o práci při oblékání volnou ruku.

V jakých situacích má tedy vliv oblečení na výběr z uchazečů?

Jedná se o klasické případy jednoho nebo několika kol pohovorů v kanceláři firmy, spolu s personalistou nebo majitelem, který sám nového pracovníka vybírá. Na pracovní pozici se hlásí nespočet uchazečů, kteří přišli spolu s vámi bojovat o jedno jediné volné místo. Pohovorům předchází zaslání životopisu a průvodního dopisu. Zde má své místo být správně oblečený na pohovor o práci.

Pokud bych se já osobně hlásil o jakoukoliv manuální práci, oblékl bych si vždy minimálně sako a neponechal bych nic náhodě. Vzpomínám si dobře na můj první pracovní pohovor, když jsem se ucházel o práci. Taky jsem si byl před pohovorem koupit sako. A tehdy se mi to vyplatilo. Uspěl jsem a věřím tomu, že mi v tom oblečení pomohlo.

Dobře. Jak se mám tedy obléknout, když se budu ucházet například o místo řidiče dálkového autobusu? Nestačí džíny?

Když bude na pohovorech kromě vás dalších čtyřicet chlapů v džínách, položte si otázku, na koho se upře oko personalisty? O kom si již na první pohled bude myslet, že je vhodný pro tuto práci? U koho bude mít větší jistotu, že je pořádný, pracovitý, slušný, čistotný, pořádkumilovný, a že bude ze všech největším přínosem pro firmu? Můžete si být jistý, že správně oblečený muž v obleku má větší šanci. Klidně si na pohovor vezměte džíny. Za výsledek si zodpovídáte sám. Jen tak mimochodem. Vy sám jste byl na pohovoru o práci v džínách nebo v obleku?

Samozřejmě v obleku. Rozumím. Ne nadarmo se říká, že šaty dělají člověka.

Ano. Přesně tak. Oblečením můžete potvrdit své kvality nebo vlastnosti, ale také zakrýt nedostatky. Také se výběrem správného oblečení odlišujete od ostatních uchazečů a dáváte tím najevo, že jste ten pravý pro firmu, kterého mají přijmout.

Ať je to kterýkoliv případ, je z toto více než zřejmé, že oblečení ovlivňuje podvědomé rozhodování personalisty. Ale pozor. Samo oblečení není záchrana. Je to jen součást komplexu souvisejících věcí. Stačí přijít na pohovor se žvýkačkou v puse nebo si sednout a podepřít si rukou bradu. Nebo neostříhané nehty, špinavé boty. To vše vás může vyloučit z kola ven. Sami pak dáváte prostor jiným uchazečům, aby byli úspěšní.

Předpokládejme, že se ucházím o práci řidiče autobusu. Co si mám na sebe vzít, abych měl větší šanci na úspěch?

Budu stručný. Nesmíte působit příliš okázale ani vypadat luxusně či provokativně. Proto si obléknete pánský oblek tmavý a matný. Lesklé obleky při pohovorech o práci nemají své místo. Nejdete přece na svatbu nebo na ples. Košili si vezmete bílou. Ta vám zajistí, že budete působit jako muž, který o sebe dbá, a má smysl pro pořádek. K tomu kravatu tmavě modrou, s diagonálními pruhy. Je to typický pracovní typ kravaty, která může být i slušivá. K obleku černý opasek a obuv taktéž černou a matnou. Jednoduše řečeno, lesknout se nesmí nic. Vyhněte se řetízkům, prstenům (vyjma snubního), koženým náramkům, manžetovým knoflíčkům a všemu, co se třpytí. Když budete mít pracovní aktovku, o to lépe.

Stačí, když budete pozorovat lidi na ulici. Ten, kdo má aktovku působí dojmem, že je pracovitý. Naopak. Manažer pouze s mobilem v ruce ve vás pocit velkého pracovního vytížení nevyvolá. Stejně tak to vnímá personalista. Proč mu nedat pocit, aby si myslel, že máte v aktovce například doporučení, životopisy, zápočtové listy, a že jste se na pohovor připravovali?

Takže pokud si vezmu aktovku na pohovor, tak mám vyhráno?

Kdepak. Je to jen další prostředek z několika, abyste se před personalistou prezentoval jako nejvhodnější uchazeč o práci. Ze všech, kteří se dostavili spolu s vámi. Jde vám přece o to, abyste tu práci dostal. Zastavit se na pohovor ve smyslu, „šel jsem náhodou kolem“, je předem zajištěný neúspěch.

Když se chystáte na rande se ženou a záleží vám na úspěchu, vezmete si přece na sebe to nejlepší, co doma ve skříni máte a věnujete tomu spoustu času, včetně příprav a zajištění informací o ní. Stejné to musí být i při hledání práce. Řekněme „Správný tah na branku“.

Je nějaký rozdíl mezi oblečením na pohovor u řidiče autobusu a manažera na pozici středního nebo vyššího managementu?

Ano. Ale jen minimální. Vše základní, co jsem vyjmenoval u pozice řidiče autobusu, platí stejně i pro budoucího obchodního zástupce nebo manažera. Jediný rozdíl je v barvě kravaty. V tomto případě doporučím červenou barvu. Personalista očekává člověka sebevědomého. Pokud je sebevědomý, tak své práci rozumí, bude se rozhodovat správně a předpokládá se od něj kvalitní výsledek. Tohle je efekt červené kravaty.

No, já bych si na sebe červenou kravatu nevzal. Necítil bych se v tom dobře.

To vám věřím. Neucházíte se ovšem o manažerskou práci. To je zcela jiná disciplína. Zde platí více faktorů. Vzdělání, znalosti, praxe, reference, vystupování, oblečení. Jedno z toho vynecháte, a jste bez šance.

Našel jsem na internetu článek o tom, že se nesmí odložit sako. Je to opravdu striktní pravidlo?

Společenská etiketa uvádí, že je to nepřípustné a zároveň popisuje, za jakých podmínek si jej odložit můžete. Ovšem hovoříme-li o pohovorech a máte sako na sobě, nesmíte si ho odložit nikdy. I kdyby bylo venku čtyřicet stupňů, a vy jste se doslova vařil. I tato věc má své řešení. Při extrémních teplotách ponechte sako doma a jděte jen v košili a kravatě. Osobně ovšem preferuji jít na pracovní pohovor v saku a vydržet to. Představte si, že máte na sobě oblečený oblek. Je vám horko, jste propocený a svléknete si sako. Jak bude na personalistu působit vaše propocená košile?

V létě je to tedy jasné. Ale jak se obléknout v zimě? Přece nepůjdu jen v obleku!?

To jistě ne. K pánskému obleku patří vždy kabát, který svou délkou zakrývá délku saka. Jedná se o pánskou společenskou módu. Opět bych doporučoval tmavé barvy. Ani tmavě šedá se nevylučuje. Důležité je, abyste si na oblek neoblékal sportovní bundu. To už byste pak rovnou mohl jít na pohovor v těch džínách.

Co značky a loga na oblecích? Viděl jsem značku na rukávu saka.

Pánský oblek není značková mikina. Všechny značky, popisy a jiné označení se musí odpárat. Po koupi obleku také vypáráme všechny záševky na zadním rozparku saka. Tyto jmenované věci slouží jen k reklamě, značení a zajištění tvaru saka, aby se při skladování nedeformovalo.

Je něco, co byste ještě doporučil čtenářům, než půjdou na pohovor?

Pokud budou mít štěstí na dobrého personalistu, určitě nezanedbat přípravu. Zjistit si informace o jakou firmu se jedná, co vyrábí nebo prodává, kdo je ve vedení, jaké jsou perspektivy společnosti a podobně. Vše se dá najít na internetu nebo se zeptat jinde.

Taky se připravit na otázky. Například: „Proč bychom měli vybrat zrovna vás“ nebo „Co byste u nás zlepšil“ nebo „V čem vidíte svůj přínos pro naší firmu, pokud bychom vás přijali“. Tyto otázky, a hlavně vaše odpovědi, mají pro personalistu velký význam. Nezapomeňte, že svou práci studoval. A součástí jeho studia a praxe byla i psychologie. On ví moc dobře, co si má z těch odpovědí vzít.

Vaším úkolem je připravit se na něj stejně, jako je připraven on na vás. Jen tak si zvýšíte šance na úspěch. Personalista je také jen člověk, kterého můžete ovlivnit. Nejen chováním, ale i oblečením.

Děkuji vám za rozhovor.

Není zač. Přeji vám úspěšný den.

Rozhovor s Andrej Bandi Vámoš

Foto Pánské obleky BANDI