Zdravě a dietně se stravovat znamená nejen přemýšlet o tom, co jíme, v jaké kvalitě a v jakém množství, ale také jakým způsobem a kdy. Tomuto přístupu se říká »vědomé jedení« (mindful eating). Je prevencí obezity a jiných nemocí. A hlavně vede k hubnutí a následnému udržení váhy, což je často mnohem náročnější než samotné shazování přebytečných kilogramů.

Metoda všímavosti

Praktika zvaná »vědomé jedení« (mindful eating) vychází z přístupu mindfulness, překládaného jako všímavost nebo plné uvědomění. Jde o moderní trend v západní psychologii. Znamená to, že člověk se plně zaměřuje na právě probíhající okamžik a zároveň klidně přijímá své pocity a myšlenky, aniž by je jakkoliv hodnotil či soudil nebo v daném okamžiku cokoliv očekával.

Osvojením metody všímavosti si lze vypěstovat dovednosti směřující ke zvládání depresí a úzkostí, stresu či poruch spánku nebo bolesti, může být také prevencí únavy. Její účinnost potvrzují mnohé vědecké výzkumy.

Nestačí jen  přemýšlet o tom, co  a v jakém množství  jíte, ale i jakým  způsobem a kdy.
Nestačí jen přemýšlet o tom, co a v jakém množství jíte, ale i jakým způsobem a kdy.
Autor: archiv Blesku

Jídlo pod kontrolou

Ve spojení s jídlem všímavost znamená »vědomé jedení«, »vědomý přístup k jedení« nebo také »všímavé jedení«, které umožňuje lépe naslouchat signálům našeho těla, jako jsou hlad, nasycenost a spokojenost, a zabraňuje přejídání. Plné soustředění na jídlo přináší mnohem intenzivnější potěšení z jídla. A uvádí se také, že lidé, kteří jedí vědomě, mají menší potíže s výkyvy své hmotnosti a jsou celkově spokojenější a vyrovnanější.

7 rad, jak na to!

Najděte si na jídlo i sebe správný čas a jezte pomalu. Vědomě si vychutnávejte každé sousto.

Zkuste se při jídle „odhlučnit“ od vnějšího světa. Pokud je to možné, stravujte se na tichém a příjemném místě.

Věnujte svoji pozornost pouze konzumovanému jídlu a jezte výhradně u jídelního stolu. To znamená odložit mobil či časopis, vypnout televizi nebo rádio, nejíst při práci u notebooku apod.

Pokud si jídlo připravujete sami, můžete si vědomě užít už jeho přípravu a následné servírování.

Při jídle zapojte všechny smysly – nejen chuť, ale také čich, zrak, sluch i hmat si mohou konzumaci zdravého jídla patřičně užít.

Mějte na paměti, že při jídle platí „všeho s mírou“ – žádný druh jídla sám o sobě není špatný, zásadní je hlavně to, v jakém množství si jej dopřáváte.

Učte se vnímat, kdy má vaše tělo skutečně hlad, proč chcete jíst a jak se cítíte před jídlem, během něj i po něm.

Jíme, i když nemáme hlad

Propagátorka metody »mindful eating« doktorka Susan Albersová tvrdí, že jídlo v mnoha případech není důvodem, proč přibíráme na váze. „Je jím snacking, nevědomé jedení, zatímco sledujeme televizi, když jsme přepnutí na autopilota a ani nevnímáme, co jíme,“ říká Albersová, která je i autorkou knihy Jez, pij, buď vědomý. Dalším důvodem mohou být negativní emoce. „Většina jídla, které lidé snědí, nemá co dělat s hladem. Má co dělat se stresem, úzkostí, smutkem nebo frustrací.“

Pomůže i anorektičkám

Podle ní tato metoda může pomoci i lidem s anorexií. Zkoumala totiž anorektičku, která se pokusila aplikovat vědomé jedení. Albertsová uvádí, že došlo ke zvýšení váhy a celkovému zlepšení stavu ženy. Mindful eating samozřejmě není všelék, může být však vhodným doplněním léčby duševních onemocnění. To samo o sobě napovídá, že i zdravého člověka může mindful eating obohatit.

Keto dieta: Co to je a jak pomůže zhubnout právě vám?

 

Video
délka: 24:40.84

„Ať obchody odhalí své marže.“ Šéf Zemědělského svazu je pro snížení DPH na potraviny Markéta Volfová, Lukáš Červený