Jedním z projevů nedostatku vody v těle je hustější krev, která obtížně cirkuluje. „Je důležité, aby malé děti a senioři, kteří necítí žízeň, dodržovali správný pitný režim. To je nejlepší prevencí trombů a následných mrtvic. Dehydratace může vést i ke snížení výkonnosti, poruchám soustředění, bolesti hlavy či únavě,“ vypočítává výživová poradkyně Věra Burešová s tím, že je potřeba vypít v těchto dnech minimálně 3 litry tekutin.

Jak poznáte, že vám chybí voda?

Dehydratovaná pokožka

Celkově se jedná o stav, kdy je pleť mdlá, ztrácí pružnost a nepříjemně pne. „Nedostatek vody v pokožce může způsobit svědění nebo vznik šupinek. Když pleť ztrácí vláčnost, produkuje více mazu. Snaží se vytvořit bariéru, která zabrání ztrátě vody. Tak vznikají suchá místa s mastnou vrstvičkou,“ říká Lucie Šuchová z Oriflame.

Zápach z úst

Zanedbávání pitného režimu se může projevit i zápachem z úst. Nedostatkem tekutin dojde ke snížení slinění v ústech. Sliny totiž mají důležité antibakteriální vlastnosti a při jejich nedostatku se množí bakterie, které způsobují právě onen nepříjemný zápach.

Bolest hlavy

Nejčastějším příznakem, se kterým má zkušenost snad každý, je bolest hlavy. Nedostatek tekutin ovlivňuje hladinu serotoninu v těle a z jeho nedostatku pak vzniká ona bolest.

Špatná nálada

Na podrážděnost a nervozitu může pomoci pouhá sklenice vody. Neurologické účinky dehydratace se mohou projevit právě jako mrzutost a podrážděnost. Nedostatek vody způsobuje i únavu, zhoršuje soustředění, vyvolává úzkost a napětí.

Chuť na sladké

Pokud zanedbáváte pitný režim, šance, že sladkostem neodoláte, se zvyšují. Dehydratace je snadno zaměnitelná za pocit hladu, který se projeví především právě chutí na sladké.

Jak na pestrý pitný režim?

Posilující koktejl z červené řepy

Potřebujete: 􀂓 1 červenou řepu 􀂓 2 jablka 􀂓 4 mrkve 􀂓 asi 1 cm zázvoru 􀂓 celerovou nať na ozdobení.

Postup: Ovoce a zeleninu očistěte, dejte do odšťavňovače a prolisujte. Ozdobte celerovou natí.

Zeleninové šťávy na podporu funkce jater

Potřebujete: Karotková (􀂓 500 g karotky)

Karotka, červená řepa a okurka (􀂓 300 g karotky 􀂓 100 g červené řepy 􀂓 100 g okurky)

Karotka a špenát (􀂓 300 g karotky􀂓 200 g špenátu)

Postup: Všechny ingredience dejte do mixéru nebo do odšťavnovače. Záleží, zda chcete mít jen šťávu, nebo hustší nápoj. Zeleninové šťávy můžete zakápnout kvalitním olejem, díky čemuž tělo dokáže lépe využít vitaminy rozpustné v tucích.

Melounové smoothie

Potřebujete: 􀂓 2 šálky nakrájeného melounu bez semínek 􀂓 šálek mražených a lehce povolených jahod 􀂓 půl šálku bílého jogurtu do 3 % tuku nebo kefíru.

Postup: Do mixéru dejte nakrájený meloun, přidejte šálek mražených jahod a asi půl šálku jogurtu nebo kefíru. 

VIDEO: Záchranářka o vedrech: Děti a senioři mají posunutý práh žízně, pít by měli často.

Video
délka: 16:37

Záchranářka o vedrech: Děti a senioři mají posunutý práh žízně, pít by měli často Blesk TV