15. listopad 2018
Svátek slaví Leopold, zítra Otmar

Erteple, kobzole, zemáky, brambory! Mají víc vitaminu C, než byste čekali! A potěší i dietáře

/
  • Bez brambor si náš jídelníček neumíme představit.
    24. října 2018 ● 06:00
     

    Zasytí na dlouhou dobu. Dokážou účinně pročistit organismus. Blahodárně působí na pokožku. Obsahují spoustu vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. O čem je řeč? O docela »obyčejných« bramborách.

  • 1.

    Vhodné i při dietě

     Brambory se mohou pyšnit označením superpotravina, i když si to mnohdy neuvědomujeme. Jsou ideální při redukční i bezlepkové dietě, navíc jsou velmi bohaté na vitaminy a minerály. „Brambory obsahují téměř 80 % vody a vařené či pečené neobsahují prakticky žádný tuk,“ říká Vlastimil Rasocha, místopředseda Českého bramborářského svazu.

     

    Jsou proto ideální potravinou pro osoby, jež chtějí snížit svoji hmotnost. Jedna porce brambor má totiž mnohem menší energetickou vydatnost než stejný objem jiné obvyklé přílohy, jako jsou například těstoviny, rýže či pečivo. „Brambory navíc neobsahují žádný lepek a nejnovější výzkumy ukazují, že bramborový škrob se za určitých okolností mění v tzv. rezistentní škrob, který má na střevní mikrobiom stejně pozitivní účinky jako vláknina. Prostě superpotravina číslo jedna,“ dodává Rasocha.

  • 2.

    Víc vitaminů než jablka

    Mají čtyřikrát více vitaminu C než jablka či hrušky „Například jedna porce vařených brambor obsahuje kolem 10 mg vitaminu C, což je zhruba osmina doporučené denní dávky,“ upřesňuje Miloslav Chlan, předseda Českého bramborářského svazu.

    Dále v nich nalezneme vitaminy B1, B2 a B6, tedy skupinu vitaminů B, které mají vliv na řadu funkcí v těle a jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek.

     

    Jsou také mimořádně bohatým zdrojem minerálů a stopových prvků, jako jsou draslík, hořčík a železo.

     

     Navíc v nich najdeme antioxidanty i další speciální rostlinné látky jako například kyselinu listovou či kyselinou fenolovou, které působí proti škodlivým bakteriím a virům. 

     

  • 3.

    Bramborové desatero

     

    1. Brambora je komplexní zdroj živin.

     

    2. Příznivě ovlivňuje metabolismus.

     

    3. Je vhodná i pro diety.

     

    4. Při nákupu dbejte na původ zeleniny.

     

    5. Brambory nakupujte podle varných typů.

    *A salátové

    *B přílohové

    *C pro kaše a těsta

     

    6. Rané konzumní brambory kupujte jen pro přímou spotřebu.

     

    7. Pro skladování kupujte pozdní konzumní brambory a skladujte je v místnosti s teplotou od 2 do 5 °C.

     

    8. Na zahrádce sázejte certifikovanou sazbu. Ta je zárukou zdravotního stavu rostlin.

     

    9. Před vlastním sázením dejte hlízy předklíčit nebo narašit.

     

    10. Chemickou ochranu proti škůdcům používejte na zahrádce co nejméně.

     

    Pečené brambory způsobují rakovinu,obsahují akrylamid

  • 4.

    Zdomácnělý cizinec

    Po dobytí říše Inků Španěly v první polovině 16. století putovaly do Evropy kromě mnoha tun zlata a stříbra i některé exotické rostliny. Mezi nimi byly také brambory. Ty se dokonce už roku 1616 poprvé objevily na francouzském královském stole Ludvíka XIII., jenž byl známým labužníkem. U nás se ve větším měřítku rozšířilo pěstování brambor až za vlády Marie Terezie. Ta je v době takzvaných »hladových let« nechala přivézt z Pruska, aby zabránila hladomoru. Následně se jejich pěstování a konzumování rozšířilo. Dnes je už považujeme za běžnou součást našeho jídelníčku.

1080p 720p 360p
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy