Podle průzkumů trpí 80 % dospělých lidí zažívacími potížemi nejrůznější povahy. Mezi ty nejčastější patří nadýmání, zácpa, průjem, ale také pálení žáhy. Neradi sice o těchto problémech mluvíme, zejména týkají-li se přímo nás, ale je potřeba ostych nechat stranou a hledat řešení.

Proč je tělo nespokojené?

Často jsou tyto potíže projevem špatné životosprávy – nevhodného stravování, nadměrného pití alkoholu, kouření, případně jsou psychosomatické, tělo jimi reaguje např. na nápor stresu. V jiných situacích se může jednat o reakci organismu na užívání určitých léků… V těchto případech, kdy potíže netrvají dlouho, rychle ustupují, nemění se jejich intenzita a charakter a je jasná nezávažná příčina, lze nepříjemné stavy řešit užitím přírodních prostředků či volně dostupných léků, které pomohou pošramocené zažívání upravit. Řešením je i změna životního stylu – pravidelné a uvážené stravování, omezení alkoholu či kouření, pohyb.

Za zažívacími potížemi stojí často nezdravý životní styl, nevhodná strava, jídlo konzumované ve stresu
Za zažívacími potížemi stojí často nezdravý životní styl, nevhodná strava, jídlo konzumované ve stresu
Autor: Shutterstock

Kdy je to vážné?

Pokud vás ale zažívací problémy bez jasného důvodu trápí déle, nemají rychlý ústup, stupňují se, organismus hlásí, že něco nefunguje, jak má, a může to být vážné! Pak je nutné najít příčinu a začít s nápravou systému, tedy navštívit lékaře. V některých případech je dokonce nutná okamžitá pomoc. I zdánlivě banální potíže mohou signalizovat vážnější onemocnění, laik je ovšem není schopen rozpoznat. To mohou jen lékaři, kteří k určení příčiny využívají nejen odborné znalosti, ale i moderní postupy a přístroje.

Manuál pro zdravé trávení

* konzumujte pestrou stravu, ve více denních porcích

* pokrmy připravujte čerstvě, neohřívejte, nezamrazujte potraviny opakovaně

* konzumujte hodně vlákniny, zeleniny, ovoce

* vyhýbejte se aditivním látkám (barviva, ochucovadla, konzervancia)

* omezte uzeniny, tučná jídla a potraviny, které vašemu trávicímu traktu nesvědčí

* přidávejte zakysané mléčné výrobky

* chovejte se zdravě: nekuřte, alkohol pijte v rozumné míře, zajistěte si dostatek pohybu a zároveň duševního odpočinku

Autor: Ivan Štefko

„Mám několik zvyků, které k mému lepšímu zažívání přispívají. Hned po probuzení vypiji dvě sklenice teplé vody. Teplou vodu preferuji i přes den..“, říká moderátorka Lucie Křížková.

Co nás trápí nejčastěji

80% - Taková část dospělé populace trpí zažívacími potížemi, přičemž problémy mají častěji obyvatelé velkých měst a lidé se stresovým zaměstnáním

72 % - Tolik lidí s problematickým zažíváním potíže ovlivňují i psychicky, vyvolávají špatnou náladu, stres, pocit nedokonalosti a zhoršeného společenského uplatnění

36 % - Více než třetinu dospělých obtěžuje nadýmání – nejběžnější typ zažívacích potíží

30 % - Skoro třetina dospělých trpí zácpou

24 % - Přibližně taková část dospělé populace trápí denně či častěji pálení žáhy

10 % - Desetiny populace se týká syndrom dráždivého střeva (IBS), dlouhodobá porucha funkce vyprazdňování tlustého střeva