1. Buďte připravení

Ukázky vašich nejpovedenějších prací, aktuální životopis i kontakty pro případné poskytnutí referencí od bývalého zaměstnavatele jsou nezbytné minimum, které byste na pohovor měli přinést s sebou. Neméně potřebné pomůcky jsou i tužka a blok, kam si můžete zapisovat případné poznámky.

2. Zjistěte si historii firmy

Jedna z prvních otázek, kterou personalisté rádi používají je: Znáte naši společnost a víte, čím se zabýváme? Tím si prověří váš opravdový zájem o danou společnost. 

Před pohovorem je tedy dobré si řádně prostudovat co nejvíc informací o podniku. Veškeré info většinou naleznete na webových stránkách. Zaměřte se především na historii firmy, její produkty a služby a zkuste si zapamatovat jména lidí, kteří jsou na vedoucích postech.

Pokud se vás personalista zeptá, dbejte na přirozenost projevu – nabiflovanými fakty nikoho neohromíte!

Autor: profimedia.cz

3. Záludné otázky personalistů

* Proč opouštíte stávající zaměstnání?

Nikdy nesklouzněte k pomlouvání předchozího zaměstnání. Snažte se otázku pootočit a zaměřte se především na to, proč byste rádi pracovali u nové firmy a co jí můžete nabídnout. Vyvarujte se ohraných frází jako: hledám novou příležitost pro svůj rozvoj.

* Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? 

Uveďte tři až pět silných stránek, které přímo souvisejí s pozicí, o kterou se ucházíte (důslednost, trpělivost, týmovost, tvořivost, komunikativnost) Zamyslete se také nad svými slabými stránkami, které nebudou chápány jako jednoznačné negativum (občas jsem netrpělivý). Určitě se personalistovi nechlubte tím, že žádné nemáte - působí to arogantně a nedůvěryhodně.

* Jaký si představujete plat? 

Záludná otázka, která řadě uchazečů způsobuje stres. Co když si řeknu málo a bude to vypadat, že se podceňuji? Nebo své požadavky naopak přeženu a zavřu si dveře? Pokud nevíte, kolik si říct, porovnejte si anonymně plat podle pozice a regionu.

* Proč bychom si ze všech uchazečů měli vybrat právě vás? 

Pokud chcete na tuto otázku odpovědět správně, pořádně si nastudujte pracovní náplň dané pozicce.. Měli byste chápat náplň práce, mít představu o nejčastěji vykonávaných úkolech a schopnostech, které se od ideálního kandidáta očekávají. Jako výhodu proti ostatním uchazečům můžete uvést své vzdělání, jazykové znalosti, předchozí praxi nebo osobnostní předpoklady. Zabodujete výčtem významných pracovních úspěchů nebo krizových situací, které jste zvládli. Jen si dejte pozor, aby jste nepůsobili vychloubačně a sebestředně.

4. Sami se zeptejte, co vás o práci ve firmě zajímá

Připravíte-li si předem jednu až dvě otázky, které personalistovi po skončení první části pohovoru položíte, určitě tím neprohloupíte. Právě tímto můžete projevit zájem o firmu. Zeptejte se například, jak vypadá typický den pracovníka na pozici, o kterou se ucházíte nebo jestli firma pořádá mimopracovní akce pro zaměstance. Zajímejte se, kdo bude váš nadřízený a s kým budete spolupracovat uvnitř firmy i mimo ni.

Nepůsobí nijak dobře, když jediné, o co se živě zajímáte, je délka dovolené a hodnota firemních stravenek.

Více informací, jak zapůsobit na pohovoru a také nové pracovní nabídky, naleznete zde!

 Zdroj: www.prace.cz