Forbes.com
Forbes.com
Autor: Archiv

Lauren Streib, 7. 5. 2008

Rychle řekněte jméno nějakého modela! Pardon, ale Fabio se nepočítá.

Že žádného neznáte? Tak to není vůbec překvapení. Mužští modelové - a to i těch pár, co pracuje na samé špičce módního průmyslu, zůstávají pro veřejnost neznámí. Narozdíl od svých ženských protějšků nemají své televizní show ani nereprezentují výrobce luxusního spodního prádla. Také neinkasují miliony dolarů.

V obrazech: Světoví nejvíce vydělávající modelové

V obrazech: Světové nejvíce vydělávající modelky

V obrazech: Světové miliardářky

V obrazech: Světové nejmocnější celebrity

V obrazech: 5 nejdůležitějších lidí v modelingu

V obrazech: 10 tipů, jak se stát supermodelkou


"Je to jediné průmyslové odvětví, ve kterém ženy vydělávají více než muži," říká John W. Babin, jeden ze šéfů pánského oddělení v Red Devil Management. A navíc - modelky samy vyžadují dva až třikrát více peněz než mužští modelové a to za stejný objem práce.

Nejúspěšnější modelové vydělávají kolem padesáti tisíc, nanejvýš pak okolo pěti set tisíc dolarů za rok. Přitom někteří modelové se stali tvářemi reprezentujícími renomované světové značky.

Abychom mohli seřadit modely na našem žebříčku, zkombinovali jsme reklamní kampaně, práci pro časopisy i přehlídky za poslední dvě sezóny a věnovali jsme zvláštní pozornost tomu, jak bylo co důležité v globálu. Abychom ukázali, jaký metr jsme si na ně vzali, pak vězte, že jsme dávali raději přednost těm, kteří mohou být momentálně mimo tu největší slávu, než modelům, kteří se v módním průmyslu stále drží, ale můžeme je nazývat již veterány.

Na samém vrcholu je Taylor Fuchs, který se v módním průmyslu pohybuje méně než dva roky. Fuchs se může pochlubit dlouhým seznamem přehlídek a kampaní pro taková jména jako je například Dolce a Gabbana či Gianfranco Ferré.

Číslem dvě by mohl být Mathias Lauridsen, ale ten se v módě pohybuje mnohem delší dobu než zmíněný Fuchs. Po téměř pěti letech se dokázal udržet na špičce a to díky tomu, že propůjčil svoji tvář (kterou na levé straně "zdobí" jizva) například lukrativní Gucci kampani - kampani na kolínskou.

Většina úspěšných modelů stíhá přehlídky, focení do reklamních katalogů, reklamní kampaně... Ty nejlukrativnější nabídky představují kampaně na parfémy nebo luxusní designerské značky. Za den focení v takové kategorii, může model dostat 8 - 15 tisíc dolarů. Zpravidla také jen jeden den trvají.

Pro modely je většina práce oceněna ne penězi, ale prestiží. Za focení do časopisu mohou dostat kolem 150 dolarů. Ale spolupracovat s uznávaným fotografem a ukázat se v respektovaném časopisu, to je mnohem cennější než hotovost. Přehlídky, především ty, kde se prezentují noví návrháři, platí manekýnům často ve formě oblečení, což se pak následně hodí při castingu.

Modelové, jež se na začátku devadesátých let stali téměř supermodely (například Mark Vanderloo nebo Marcus Schenkenberg) připomínali panáčka Kena (plastikového přítele holčičkami oblíbené panenky Barbie). Brzy na to se stal trendem brazilsko-kubánský ideál a to i díky fotografovi Bruce Weberovi, který je "zodpovědný" za ikonické reklamy Calvina Kleina. Pak následoval trend otrhanců. Pak se zase vrátil standard "zdravě" vypadajícího muže.

Reklamní kampaně luxusního charakteru už nepoužívají pro své účely "... děti na skateboardu, jako to bylo dříve," míní Gene Kogan z DNA Model Management. "Existuje zde větší úcta k zákazníkovi." Prototypem toho, kdo nakupuje, kdo firmám skutečně přináší peníze, je dospělý muž a proto se reklama musí zaměřit na něj, na skupinu, kterou představuje.

Stejně však se příležitosti pro modely ztenčují. Před deseti lety měli manekýni nabídky od oblastních prodejních řetězců jako je Marshall Field´s, Kaufmann´s, Hecht´s a Hudson´s. V roce 2005 si je osvojil obchodní mamut Macy´s.

Pak je tady také kult celebrit, jež neustále roste. Modelové nyní bojují o focení do časopisů, což bývala právě jejich výsada. Od roku 2000 byl model na titulní straně GQ pouze jedenkrát. Modelky byly na sedmi obálkách, celebrity mužského pohlaví pak obsadily přes 70 titulních stran. Modelové byli "přesazeni" do časopisů jako Numéro Homme, i-D a VMan, tedy do tiskovin, které jsou vzdálené mainstreamu a jejich čtenáři jsou vyprofilovaní velice úzce.

Jak ale říká Kogen, stále tu existuje naděje. "Fakt, že se rozrostl počet magazínů pro muže svědčí o tom, že muži více nakupují oblečení a kosmetiku než v minulosti," přesvědčuje. "Tím, že se bude více utrácet, módní průmysl se bude také rozrůstat."