K 'malým' nehodám už si řidiči zřejmě nebudou moci zavolat policii.
Poslanci totiž začali projednávat zákon o policii, který má stanovit, že dopraváci mohou přijet až při škodě nad 100 tisíc korun. Jinak řidič výjezd zaplatí. Pokud zákon projde, přinese lidem spoustu komplikací a zřejmě i ztrátu peněz.
Naštěstí mnozí poslanci nejsou novými pravidly nadšeni. Původní návrh ministerstva vnitra počítal s výší škody 250 tisíc korun. Teď navrhuje 100 tisíc. S touto částkou je spokojená i Česká asociace pojišťoven. "Pro nás je to přijatelné. Udělali jsme si analýzu a ta ukázala, že 95 procent všech škod je do 100 tisíc korun," řekla Blesku mluvčí asociace Marcela Kotyrová.
Jenže obyčejný motorista škodu nedokáže odhadnout. "Člověk, který není od řemesla, škodu neodhadne. Ani já sám bych si to na sto procent netroufl," řekl Blesku autoklempíř Jiří Jirman z Kladna, který auta opravuje patnáct let. Obdobně hovořili i jeho kolegové.
Policie přitom chce řidiče za plané výjezdy pokutovat. "Pokud bude škoda opravdu mírná, tak motorista výjezd zaplatí," potvrdila Blesku Petra Srnková z policejního prezidia. Kolik by se platilo, ještě není jasné. Srnková ale slibuje: "Jestli ale bude auto zjevně poškozené, od sankce upustíme, i kdyby škoda nebyla do sta tisíc." Podle ní se dá totiž očekávat, že auto může být poškozeno i uvnitř. Vyvrátila také, že by silnice mohli beztrestně křižovat opilci. Pokud by zjevně podroušený viník způsobil škodu do 100 tisíc, policie by se to nedozvěděla. "Pokud se prokáže, že viník nehody je pod vlivem alkoholu, policie nehodu vyšetří bez nároku na náhradu," poznamenala Srnková.
Policie by se musela volat také vždy, když dojde ke zranění nebo smrti nebo ke škodě na majetku třetích osob. Za asistenci policie u nehod se platí například i v Rakousku. Za takzvanou daň z modrého světla rakouský řidič zaplatí 35 eur, což je 875 korun.
ANKETA: Podpoříte ve sněmovně zvýšení škody?
Jan Vidím (ODS): "Zvýšení částky je na místě. Navrhovaných 250 tisíc byl nesmysl. To by policie nemusela jezdit nikam. O sto tisících se dá diskutovat. Jen nevím, jak zrovna k takové částce pan ministr dospěl."
Zdeněk Škromach (ČSSD): "Vzhledem k autoparku v ČR je to nastavené vysoko. Většina havarovaných aut bude vlastně odepsaných. Povede to k pojistným podvodům. U soudních pří pak budou chybět důkazy."
Kateřina Konečná (KSČM): "Nelíbí se mi celý zákon. Zrovna tohleto mi ale vadí neskutečně. Nedovedu si vůbec představit, jak to bude v praxi vypadat. Nevím, jak mají lidé, kteří nejsou odborníci, odhadnout výši škody."
Olga Zubová (Strana zelených): "Přinese to problémy. Lidé se budou u nehod dohadovat. Když je u toho policie, pro pojišťovnu je vše jasné. Já jako ženská vůbec nedokážu odhadnout, kolik stojí nabouraný nárazník."
Jan Klas (ODS): "No já v oprvní řadě nesouhlasím, aby se takováhle hranice určovala. Po řidičích přece nemůžeme chtít, aby tu škodu dokázali s takovouhle přesností odhadnout. Nejsou to pojišťováci."
TEST: Páni poslanci, poznáte, kdy už volat policii?
Když už rozhodují o tom, že tisíce motoristů budou muset okamžitě poznat, jestli nabourali buď za 101 000 Kč, nebo jen za 99 000 Kč, měli by to umět především oni. Blesk proto ukázal poslancům čtyři auta po nehodě. Kdo z nich se s odhadem trefil?
Vítězslav Jandák (ČSSD)
1. Škodu vidím na 100 až 150 tisíc korun.
2. Je to dost bourané. Škoda 80 tisíc korun.
3. Oprava fabie vyjde na 50 tisíc korun.
4. To auto je vrak. Oprava by stála asi 40 tisíc.
František Bublan (ČSSD)
1. Sto padesát tisíc.
2. Tipoval bych tak 100 tisíc korun.
3. Odhaduji takových 120 tisíc korun.
4. Ten opel je na odpis. Škoda 80 tisíc.
Václav Mencl (ODS)
1. Oprava oktávky vyjde na 300 tisíc.
2. Oprava z originálních dílů by stála 200 tisíc.
3. Fabii odhaduji na 200 tisíc korun.
4. Dvacet tisíc korun.
Ivan Langer (ODS)
1. až 4. To ne, z toho mě nezkoušejte. Na shledanou.
Kdo to pozná?
Zákon o policii, který začali projednávat čeští poslanci, má radikálně změnit pravidla pro výjezdy policie k dopravním nehodám




