Klamavé a agresivní obchodní praktiky budou zakázány zákonem. Obchodníci například nebudou smět uvádět důležité údaje o nabízeném zboží nesrozumitelně nebo nejednoznačně. Nebudou také moci svým chováním výrazně zhoršit možnost svobodného rozhodnutí zákazníka. Změny přináší novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou dnes podepsal prezident Václav Klaus. Novela obsahuje výčet zakázaných klamavých a agresivních praktik převzatý z příslušné evropské směrnice. Jako příklad agresivní praktiky uvádí situaci, v níž prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil. Obchodník také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízené zboží nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek. Prodejce nebude smět podle novely požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Obchodníci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Novela naopak prodejcům dovoluje srovnávací reklamu v případech, kdy srovnává vlastnosti zboží a služeb, které jsou důležité, dají se ověřit a jsou charakteristické. Tímto způsobem budou moci porovnávat i ceny. Podle Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) novela také umožní dozorovým orgánům účinněji postihovat prodejce, kteří klamavé a agresivní praktiky používají. Jde například o organizátory reklamních zájezdů, na kterých jsou především starším lidem nabízeny různé výrobky.
Klaus podepsal zákaz klamavých reklam

Podpis Václava Klause
(autor: Blesk)
Zpět
na
Novela o ochraně spotřebitele přináší zákaz klamavých a agresivních obchodních praktik. Je to konec nepravdivých reklam?