Každou chvíli nehoda nebo uzavírka. Povrch, na kterém auto dostává zabrat, v jednom úseku dokonce jízda po panelech! Asi každý řidič tuší, že je řeč o dálnici D1. V sobotu 8. září to bude přesně 40 let od chvíle, kdy se na její stavbě poprvé koplo do země. Říká se jí ´dálnice smrti´. Denně po ní projede přes sto tisíc aut, a tak se není co divit, že s bouračkami a smrťáky tu mají záchranáři práci prakticky nepřetržitě. Snad nejhorší je 88. kilometr. Zemřel tu například i Alexander Dubček. Kdo ze známých lidí a celebrit už poznal nebezpečí ´déjedničky´? Blesk vybral přehled nejnebezpečnějších úseků i míst, která se ´proslavila´ právě takovou nehodou...
69,5. kilometr Ilona Csáková (36) Na silnici měla aquaplaining. "Pršelo, dostala jsem hodiny, vjela po střeše do stráně a zase zpátky jsem se dostala na kola. Zachránila jsem se díky pevným plechům svého volva." 88. kilometr Petr Haničinec (76) ´Vánoční´ nehoda herci zpečetila další kariéru. Dohromady ho pak dávali v pražské Nemocnici Na Homolce. Herec přežil, ale fyzické a psychické následky zůstaly. 156. kilometr Marián Labuda (62) Poblíž Velké Bíteše směrem na Prahu smetl passatem u středových svodidel při smyku dvě ženy ve věku 51 a 73 let. Na místě byly mrtvé. Herec dostal desetiměsíční podmínku. 183. kilometr Patrik Stoklasa (+22) Zpěvák se vracel z Brna. V autě seděl na místě spolujezdce. Byl hospitalizován, ale četným poraněním hlavy podlehl. V autě byl i Karel Černoch, vyvázl se zlomenou nohou. Jak se tu bourá? Rok - počet nehod 2004 - 3227 2005 - 2907 2006 - 2831
Teď měří dálnice D1 247,5 kilometrů a směřuje na sever Moravy. V budoucnu by měla mít až 377 kilometrů a pokračovat do Polska. Zajímavosti o dálnici * Mimoúrovňových křižovatek: 37 * Odpočívek: 31 * Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m vysoký * Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 m dlouhý * Nadmořská výška: - nejvyšší 655 m n. m. - nejnižší 203 m n. m. * Intenzita dopravy: - nejvyšší - 105 tisíc aut/den u Prahy - nejnižší - 38 tisíc aut/den u Humpolce Historie a plány * 8. září 1967 Stavba začala ´pražským´ úsekem Spořilov-Čestlice * 12. července 1971 Otevřen první dálniční úsek Praha-Mirošovice * 24. října 2005 D1 se prodloužila na současných 247,5 km úsekem Vyškov-Vrchoslavice * 2009 Má být dokončeno propojení Lipník nad Bečvou-OstravaPolsko 80,2 km * 2013 Předpokládaný konec výstavby D1, úsek Říkovice-Přerov