Inflace za březen dosáhla 12,7 %

Podle údajů Českého statistického úřadu zveřejněných na začátku dubna dosáhla inflace za březen v meziročním srovnání 12,7 %. Je tak vůbec nejvyšší od května 1998, kdy byla jen o tři desetiny vyšší. A i tento milník by měla brzy pokořit, podle analytiků by mohla kolem poloviny roku dosáhnout až na 15%.

Podle České národní banky mělo na růst inflace největší podíl markantní zdražení pohonných hmot. Ty meziročně podražily o 51,1 %. I zvýšení cen potravin, nápojů a tabáku o 7,3 % je vysoko nad očekáváním ČNB.

Proč inflace roste tak výrazně

Proč inflace tak rychle stoupá? Za největšího viníka můžeme určit válku na Ukrajině a sankce vlád na Rusko. Zákazy dovozu zemního plynu a dalších surovin vytvářejí mezery v dodavatelských sítích a tlačí ceny nahoru. Kromě paliv to bylo hlavně hnojivo, kterých bylo Rusko jedním z předních vývozců.

Nejsou to ale jen hnojiva, která zdražují potraviny. Ukrajina je jedním z největších producentů pšenice na světě. Válečné běsnění, ničení infrastruktury a přechod na válečnou výrobu výrazně omezily vývoz ze země.

Jak Češi nakupovali v březnu

Češi od vypuknutí války výrazně změnili své nákupní chování vyplývá z dat vyhledávače výhodných nabídek Promo-codes, jejichž slevové kódy a nabídky měsíčně využijí tisíce uživatelů. Zákazníci nyní podle nich mnohem méně vyhledávají drahé a luxusní zboží a značky.

Například v kategorii móda za měsíc březen čeští zákazníci na Promo-codes nejvíce využívali Answear slevový kód. Polský obchod Answear, nabízející více než 40 značek, patří mezi středně drahé prodejce a v posledních letech patří stabilně mezi nejpopulárnější e-shopy s oblečením v Česku.

Mezi nejpopulárnější březnové e-shopy s módou na Promo-codes patřil také český obchod Butikovo. Tato značka, nabízející levnější dámské oblečení, byla v žebříčku Promo-codes na druhém místě. Slevové kódy Butikovo využily za březen více než 200 českých uživatelů.

Zákazníci také mnohem více nakupovali outdoorové a army zboží. Podle statistik Shoptet za poslední kvartál tato kategorie posílila o 44 % oproti předchozí. Pokles naopak zaznamenaly kategorie cestování, starožitnosti a umění.

Jak se bude vyvíjet situace v budoucnu

I přestože válka a inflace způsobila výpadek v prodejích, podle odborníků se již od druhé poloviny března situace zlepšila. Podle reportáže Seznamzprávy však spousta prodejců stále eviduje pokles až o 30 % oproti minulému roku. Jedním z důvodů však jsou skvělé prodeje z minulého roku, zapříčiněné pandemií.

Česká e-komerce však za loňský rok utržila 233 milionů korun a zaznamenala nárůst o 14 %. Stala se tak jednou z velmocí evropského online nakupování. Dá se tedy předpokládat, že se situace v budoucnu vrátí k normálu a trh česká e-komerce se bude nadále rozvíjet.