Klienti českých bank se nově stávají terčem útoků podvodníků, kteří se v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky. Klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet, a požadují přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat. Jindy zas požadují čísla platebních karet.
„Telefonáty znějí velmi profesionálně a podvodníci je často realizují uprostřed noci, aby zastihli klienty nepřipravené a zranitelné. Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů,“ potvrzuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.
Šejdíři vylepšili triky
Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, případně údaje z platebních karet požadují podvodníci také v e-mailech a SMS zprávách. Falešné e-maily a SMS jsou přitom takřka k nerozeznání od ofi ciální komunikace bank. „Oproti dřívějším letům se úroveň útoků na klienty bank zvýšila,“ sděluje Pavel Šikola z Equa bank. Použitá čeština je podle něj na slušné úrovni, i když občas obsahuje pravopisné chyby.
Nejslabším článkem je klient
„Útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banka nikdy nechtěla, jim předá,“ říká Tomáš Hládek, poradce České bankovní asociace pro kyberbezpečnost.
Podvodníci také více používají sociální inženýrství. Oběti si vybírají podle věku a kromě naléhavých telefonátů v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách také vyhrožují pokutami.
Chraňte své údaje!
Po telefonu, emailem, SMS zprávou nebo přes sociální sítě nikdy nikomu nesdělujte:
✔ přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví
✔ čísla platebních karet
✔ potvrzovací kódy z SMS zpráv
Každý požadavek tohoto typu je pokusem o podvod. Nereagujte na něj a okamžitě informujte svou banku.
Jan Kolouch: V oblasti kybernetické bezpečnosti by se měli vzdělávat spíš rodiče než děti. Ale nechtějí.