Zaměstnanci Škoda Auto včera v šest hodin ráno vstoupili do stávky. V jednotlivých provozech zastavovali stroje po dvou a půl hodinách. Výroba aut se tím téměř zastavila, i když ne úplně, jak odboráři vyhrožovali. Také jejich slova o časově neomezené stávce zůstala planá. Už dnes se bude pracovat naplno. Zároveň s tím se bude vyjednávat o vyšších mzdách."Pokud vedení nepřistoupí na naše požadavky, budeme zítra zase stávkovat," pohrozili odboráři. V průběhu včerejší stávky zaměstnanci automobilky poslouchali hudbu a diskutovali o dalším postupu. Na hlavě měli kšiltovky a na prsou odznáčky. Dávali tak najevo příslušnost k odborovému svazu Kovo. "Na lince oktávek je právě mítink. Je to tam samej kravaťák. Šéf odborářů kolegům vysvětluje, proč se stávkuje," řekl nám jeden ze zaměstnanců. Další si pak postěžoval, že jako technik nemohl z nařízení firmy stávkovat. Hodinu po poledni uspořádalo vedení automobilky improvizovanou tiskovou konferenci. "Chceme se dohodnout. Jednání vedeme takovým směrem, aby byly spokojeny obě dvě strany a aby nedošlo k ohrožení investic v ČR," prohlásil mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Proti původnímu vyjádření šéfa odborů Jaroslava Povšíka automobilka několik vozů vyrobila. "Bude jich několik stovek," řekl mluvčí škodováckých odborů Vladimír Kment. Poslední nabídka automobilky na růst mezd zaručuje zaměstnancům růst platu o 7,5 procenta letos a tři procenta příští rok. S tím ale odbory nesouhlasí. Předešlé třináctiprocentní zvýšení odmítli kvůli inflační doložce. Škodovka v číslech 2400 aut denně sjede z pásů 27 680 zaměstnanců pracuje ve třech závodech 22 000 Kč mají v průměru dělníci na výplatnicích 203,659 miliardy utrží firma ročně za auta 11,062 miliardy představuje čistý roční zisk


Protesty v české automobilce 30. březen 2005 - Největší stávka v historii automobilky byla úspěšná. Každá ze tří směn zkrátila pracovní dobu o jednu hodinu a před sídlem firmy demonstrovalo na 12 tisíc zaměstnanců. Firma přistoupila na růst mezd, který ji v následujících letech stál navíc 1,3 miliardy korun. 26. červenec 2001 - Půlhodinová stávka na montážní lince fabií, kdy odboráři žádali personální posílení a snížení rychlosti linky - automobilka přišla o 25 aut a s odbory se dohodla na opatřeních proti přetěžování lidí. Leden 1998 - Po krachu jednání o vyšších platech stála automobilka na pokraji stávky. Odboráři začali bojkotovat přesčasy, což znamenalo výpadek několika stovek vozů. Firma přistoupila na požadavky. Horní hranice měsíčního platu nejlepších dělníků tak mohla přesáhnout hranici 26 tisíc. Protesty v jiných automobilkách FORD -V únoru 2007 zastavili na den odboráři práci v automobilce Ford v Petrohradu, kde se vyrábějí focusy. Ačkoliv dělníci u linek dostávají v Rusku nadprůměrný plat v přepočtu až 15 600 Kč, chtěli přidat o více než 20 %. HYUNDAI - Měsíc trvající stávka vloni v létě v korejských továrnách automobilky Hyundai Motor znamenala ztrátu 700 milionů dolarů (15,6 miliardy Kč). Odboráři zastavili na několik hodin práci každý den a tím si vymohli mzdovou dohodu s vedením. SEAT - Nedohodou skončilo v prosinci 2005 jednání s odbory španělské automobilky podpořené jednodenní stávkou. To se odbory snažily zabránit propouštění.
Výrobu zastaví i ETA Po vzoru škodováků se včera na stávce dohodli i odboráři společnosti ETA Hlinsko. Příští týden budou protestovat kvůli vyšším platům. "Délku stávky ještě určíme," řekla šéfka odborů Alena Šírová. Před lavinou stávek ale varují ekonomičtí experti. "Byl by to obrovský průšvih. Mohlo by se to dotýkat celé ekonomiky. Zastaví se pokles nezaměstnanosti," uvedla ředitelka Next Finance Markéta Šichtařová. S tím souhlasil i ekonom Raiffeisenbank Aleš Michl a doplňuje: "Průmysl má největší podíl na HDP."