Ve srovnání s benzinovými motory vzniká spalováním CNG téměř o čtvrtinu méně oxidu uhličitého (CO2), v porovnání s motory na naftu je zase možné až 90% snížení emisí NOx. Motor má navíc i tišší chod.

Světové automobilky proto zodpovědným motoristům s ekologickým myšlením nabízejí více než 180 sériově vyráběných modelů různých typů vozů s pohonem na CNG. V evropském prostředí v segmentu osobních automobilů jednoznačně hrají prim značky jako ŠKODA AUTO, Volkswagen, Fiat, Seat, Audi, Opel nebo Lancia, u dodávek se k Fiatu, Opelu a Volkswagenu přidává ještě Iveco. Nabídka CNG aut se na českém trhu začíná mírně zlepšovat, takže každý zájemce si najde auto podle svých představ a finančních možností. Pro automobilky navíc  CNG nabízí řešení ke snížení emisí CO2 ve flotilovém průměru, tak jak se od nich očekává na základě zpřísňujících se nařízení evropských orgánů.

S autem na plyn kilometr za korunu

Ekonomické hledisko je vedle výše zmíněného ekologického dalším důvodem pro racionální úvahy o přechodu na plyn. Pořizovací cena automobilů na CNG  se mnoho neliší od modelů na klasický pohon. Některé leasingové společnosti dokonce podporují snahu o ochranu životního prostředí tak, že u vozů se CNG nabízejí lepší obchodní podmínky. Servisní náklady jsou také téměř totožné, zato výdaje na provoz, speciálně na spotřebu paliva, jsou v porovnání s benzinovými auty nebo diesely poloviční!

Cena CNG včetně daně se aktuálně pohybuje kolem 25 korun za kilogram, což odpovídá necelým 18 korunám za metr krychlový, který představuje přibližný ekvivalent jednoho litru benzinu. Z toho vychází, že ujetý kilometr vychází nákladově asi na korunu. Nyní platné daňové zvýhodnění CNG a biometanu v dopravě bude zachováno nejméně do roku 2025, ale pravděpodobně déle. Od loňského května totiž platí Memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období právě do roku 2025, které si klade za cíl podpořit další zájem o využití CNG v tuzemské dopravě a zároveň přispět ke snižování emisí v ovzduší. Dokument je výsledkem společných jednání vlády s Českým plynárenským svazem a Sdružením automobilového průmyslu a daňové zvýhodnění tvoří jeho stěžejní část. Poloviční provozní náklady a zejména nulová silniční daň ještě zatraktivňují CNG vozy pro firmy.

Téměř 200 plnicích stanic v ČR

V současné době je v české republice registrováno téměř 23 tisíc vozidel na CNG, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 20 procent. Ve více než šesti desítkách našich měst jezdí na 1 300 autobusů městské a příměstské dopravy s plynovým pohonem. A v této souvislosti se kontinuálně rozšiřuje i potřebná infrastruktura. V současnosti mají řidiči k dispozici 190 plnicích stanic CNG a tento počet se do konce roku ještě zvýší. K tomu evidujeme ještě více než 50 neveřejných firemních plniček a na dvě stovky domácích. Hustota sítě plnicích stanic je u nás dnes již taková, že umožňuje bezproblémové provozování osobního či užitkového automobilu s pohonem na CNG. 

To, že si stále více motoristů uvědomuje, že jezdit na plyn je nejen ekologické, ale především ekonomické, dokládá fakt, že spotřeba CNG u nás se za posledních 15 let zvýšila více než sedmadvacetinásobně. Oproti 2,77 milionům metrů krychlových v roce 2004 činila vloni již 75,83 milionů kubíků. Nárůst spotřeby jen v roce 2018 v porovnání s předchozím rokem přesáhl dvanáct procent. Statistiky ukazují, že největší podíl na spotřebě CNG mají autobusy městské hromadné dopravy. A to je potěšitelné nejen z hlediska snížení produkce škodlivých emisí v městských aglomeracích, ale také s ohledem na nižší hladinu hluku.

Doprava se na celkovém znečištění ovzduší v České republice podílí přibližně dvaceti procenty. Ve velkých městech a průmyslových oblastech s vysokou hustotou osídlení je podíl silniční dopravy na celkové produkci škodlivých emisí několikanásobně vyšší. Je tedy nejvyšší čas něco s tím dělat a chovat se zodpovědně. Ať už jako jednotlivci, nebo celá společnost. Dostupná alternativa ke klasickým palivům již existuje, chce to jen ji využít. Potěší to naše plíce i peněženky.