Odborník radí, co s nechtěnými dárky: Pozor, ať nepropásnete termín!
-
Dostali jste pod stromeček dárek, který vás právě nepotěšil? Pokud se ho chystáte vyměnit, měli byste znát pár základních pravidel. S odborníkem Lukášem Zeleným ze spotřebitelské organizace dTest jsme připravili 7 nejdůležitějších.
- 1.
Výměna se liší od reklamace
Je velký rozdíl, jestli se chystáte zboží vyměnit, nebo reklamovat. Jde o odlišné věci, pro které platí rozdílná pravidla. S vrácením nebo výměnou můžou být spojené různé podmínky. Záleží i na tom, jestli byl dárek koupený v kamenném obchodu, nebo v e-shopu.
- 2.
V kamenných obchodech velí obchodník
Dostali jste dárek koupený v kamenné prodejně? Počítejte s tím, že podmínky výměny nebo vrácení zboží určuje obchodník. „Obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou z pravidla,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
- 3.
Prodejce může trvat na krabici
Zatímco u reklamace originální obal nepotřebujete, při vrácení nebo výměně zboží v kamenných obchodech je situace jiná. I když je nabízí řada obchodů (především obchodních řetězců), platí pravidla daného prodejce. Konkrétní informace najdete v prodejních či reklamačních řádech a na účtenkách. Prodejce může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky.
- 4.
E-shopy mají přísnější pravidla
Přísnější pravidla mají pro vracení zboží e-shopy. U zboží koupeného přes internet nebo po telefonu je možné odstoupit od smlouvy a vrátit ho bez udání důvodu do 14 dnů. Úmysl odstoupit od smlouvy ale musíte e-shopu jasně oznámit (stačí napsat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka). Lhůta začíná běžet datem převzetí zboží.
- 5.
Na odeslání máte 14 dní
Pokud e-shopu oznámíte, že odstupujete od smlouvy (do 14 dnů od převzetí zboží), máte na odeslání zboží zpět dalších 14 dnů. „Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení,“ říká právník.
- 6.
Jídlo vrátit nemůžete
Všechny věci koupené v e-shopu ale vrátit nemůžete. Jde o zboží upravené podle vašich pokynů (náramek s vyrytým jménem), zboží, které podléhá rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo) nebo zboží, které není možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka). Smůlu budete mít s i DVD nebo počítačovou hrou vybalenou z původního obalu.
- 7.
Kdo platí poštovné?
Pokud zboží e-shopu vracíte, musí vám podle zákona prodejce vrátit všechny peníze, včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Pokud ale zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy.
- 8.
Tip: Dejte pozor na platnost voucherů
Dostali jste od Ježíška voucher na nějaké zboží nebo služby? Tak si dejte velký pozor na jeho platnost. Pokud ji propásnete, nemáte od prodejce už na nic nárok. „Poukázka prostě propadne. Už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ČR ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli jogurt sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet,“ vysvětluje právník Zelený.