To je síla! V novém silničním zákoně jsou kromě užitečných pravidel pro zvýšení bezpečnosti i dokonalé "blbosti". Jedna do nebe volající pitomost dokonce může řidičům městské i dálkové autobusové dopravy pořádně znepříjemnit život. Pokud by totiž policisté a strážníci trvali do puntíku na dodržování zákazu zastavovat na autobusové zastávce, museli bychom asi z autobusů vyskakovat za jízdy! "To se na to můžu rovnou vykašlat. Stačí, když zastavím s autobusem na čtyřech zastávkách, a dvanáct trestňáků mám jako vyšitých. Plat by mi taky na pokuty za jeden pouhý den směny asi nestačil," stěžoval si na zákon řidič pražského autobusu Tomáš Krumlich. Na konečné autobusů na Roztylech v Praze 4 se tomu s kolegy ale smáli. "Smějeme se tomu, co jiného. I když je to spíš k pláči. Ti panáci, co ten zákon ušili, asi hromadnou dopravou nikdy nejeli. To je škoda. S chutí bychom je z jedoucího autobusu vyhodili. Možná, že by se jim potom po pár boulích konečně rozsvítilo v hlavě," dodali šoféři. A v čem je ta absurdita? "Zákon zakazuje zastavit na autobusové zastávce. Řidiči tak porušují zákon. Je to ale nesmysl v tom zákoně," míní Václav Špička z Autoklubu ČR. Zákon totiž zakazuje zastavit všem řidičům, neexistuje výjimka pro šoféry autobusů! Kdyby se podle něho přece jen našel strážník, který by chtěl řidiče pokutovat za takovou hloupost, radí jim Špička jediné: "Nic neplatit!" "Naši řidiči na zastávkách zastavují a zastavovat budou. Není to náš problém, je to nesmysl v zákoně. Neboť vystupovat za jízdy je zakázáno. Kdybychom nezastavovali lidem na zastávkách, tak jsme k ničemu," řekla mluvčí pražského dopravního podniku Michaela Kuchařová. Podobných nedostatků je v zákoně více. Zákon například stanovuje, že řidič by měl převáženého psa zajistit. Tak, aby zvíře neohrozilo bezpečnost lidí v autě. Není už ale řečeno, jak to má řidič se psem udělat, zda ho musí připoutat nebo převážet v boxu. "Nejlepší by bylo, aby ti tvůrci do zákona napsali, že je třeba si pořídit na střechu psí boudu. Vůbec bych se nedivil, kdyby na další takový nesmysl přišli," soudí řidič Richard Klásek. A do třetice z nejasností a nesmyslů v zákoně. Další chybou je třeba sedm trestných bodů, které může dostat člověk-neřidič, pokud usedne za volant, jak praví zákon - bez příslušné skupiny řidičského oprávnění. Jenže on není v registru řidičů, a tak mu nemají vlastně "trestňáky" za přestupek kam zapsat.
Sepisují petici Řidiči se rozhodli proti novému zákonu a tvrdému bodovému systému bojovat. Minulý týden vznikla na internetu stránka ChceteZmenu.cz -Motoristé proti šikaně. Právě tady si šoféři sdělují "zážitky" s body i pokutami nebo postupy policie. S novým silničním zákonem souhlasí podle ankety pouze čtvrtina z nich. Provozovatelé stránky i proto rozjeli petici na obranu před "šikanou slušných šoférů", jejíž pomocí chtějí dosáhnout změny zákona. Například toleranci 10 km/h nad povolený rychlostní limit či snížení pokut.
Po dálnici 150 km/hod? Ivan Langer chce pro šoféry několik změn Konec pro mnohé úmorné "stotřicítky" na dálnicích? Možný budoucí ministr vnitra Ivan Langer (ODS) je pro. "Myslím si, že řidič ve sto padesáti na dálnici není takovou bezpečnostní hrozbou. Byl bych pro, aby se povolená rychlost zvýšila," řekl včera na dotaz Blesku. Nyní je povolená rychlost na dálnicích 130 km/hod. Zvýšení rychlosti ovšem není to jediné, co by Langer změnil v novém silničním zákonu, který zavedl bodový systém a platí od 1. července. Netrestal by také třeba řidiče za drobné přestupky - když překročí rychlost o méně než deset kilometrů za hodinu nebo zapomenou na svícení. "Zákon měl přeci postihnout zejména piráty silnic. Není dobré, že se teď bojí všichni řidiči," uvedl. Po úvaze o smysluplnosti by se proto mělo změnit i značení, kvalita silnic, ale hlavně práce policie. Strážci zákona by neměli číhat na řidiče třeba na parkovištích před supermarkety, když chybí před školami. Ke změně zákona by podle Langera mohlo dojít zhruba za rok.
