Co kdybych upadla, co kdybych boural, co kdyby hořelo… Lidé si sjednávají pojištění a očekávají, že jim pojišťovna v nenadálé krizi pomůže. Jenže když dojde na lámání chleba, pojišťovna se vysmekne jako kluzký had. Používají k tomu řadu kouzelných slovíček. Když zaslechnete následující výrazy, zpozorněte. Dost možná se snaží obalamutit i vás.

 „Dlouhodobé onemocnění“

Dcera paní Viktorie se během skotačení na trampolíně srazila s jiným dítětem a uhodila se do břicha. Nemocniční vyšetření odhalilo poškozený vaječník s vejcovodem a nutnost jejich operativního odstranění. Když paní Viktorie požádala pojišťovnu o výplatu plnění ze životního pojištění, dostala překvapivou odpověď – podle pojišťovny jdeo dlouhodobé onemocnění, nikoli o úraz, a na peníze tedy nemá nárok.

Autor: Shutterstock

„Minimální rozsah“

Pan Štefan rekonstruoval svépomocí svůj rodinný domek. Při seskoku z lešení špatně došlápl a zranil se. Diagnóza ukázala na poškození menisku a předního zkříženého vazu, takže následovala okamžitá operace a dlouhá rekonvalescence. Vzhledem k tomu, že pan Štefan částečně přišel o hybnost kolene, požádal svou pojišťovnu o kompenzaci trvalých následků. Pojišťovna však jeho nárok odmítla s tím, že jeho následky nedosahují minimálního rozsahu 10 %. Případ jsme zachytili v naší reportáži

Autor: Shutterstock

„Výluka z pojištění“

Pan Martin pracuje jako řidič ve firmě své švagrové. Jednoho dne narazil s kamionem do svodidel, a způsobil tak značnou škodu na vozidle. Když však požádal svou pojišťovnu o její úhradu, dočkal se zamítavé odpovědi. Majitelem kamionu byl totiž rodinný příslušník, tj. švagrová, a na případ se tak údajně vztahuje výluka z pojištění.

„Spory s pojišťovnami patří k nejčastějším, ale také k nejzapeklitějším, které řešíme. Mnohdy ke slovu přijdou znalecké posudky, složité dokazování a hra se slovíčky. Rozhodně doporučuji se nevzdávat, ale zároveň je třeba počítat s tím, že spor s pojišťovnou může do domácnosti přinést nemalé náklady. S naší právní ochranou se o peníze klient vůbec nemusí starat, protože náklady uhradíme za něj,“ doporučuje Mgr. Vanda Pecháčková, právník D.A.S. 

„Rozsah pojištění“

Pan Jiří si v rámci dovolené v Egyptě zaplatil výlet do pouště. Jeho autobus však měl nehodu a pan Jiří utrpěl vážná zranění. Po akutním ošetření v místní nemocnici absolvoval speciální transport do České republiky, kde léčba pokračovala. O náhradu újmy požádal odpovědnostní pojišťovnu cestovní kanceláře, která ale jeho nároky neuznala, protože podle ní nespadají do rozsahu pojištění.

Autor: Shutterstock

„Běžné opotřebení“

Pan Vladimír investoval nemalé peníze do nového traktoru a také do pojištění, které ho mělo ochránit před nenadálými náklady spojenými s případnými poruchami. Jenže, když po roce skutečně došlo k poškození brzd, pojišťovna nechtěla uhradit jejich opravu, protože prý nešlo o závadu, ale o běžné opotřebení, na které se pojištění nevztahuje.

„Všechny uvedené případy nakonec dopadly pro naše klienty dobře. Šťastnému konci ovšem předcházely dlouhé týdny či dokonce měsíce dokazování. Dávejte si pozor na rádoby výhodné nabídky a pojistnou smlouvu si vždy před uzavřením důkladně pročtěte. Triky s malým písmem na okraji papíru jsou stále populární a pojišťovny se je nezdráhají využít. V D.A.S. s tímto nebezpečným trendem bojujeme i tím, že se snažíme své smlouvy formulovat co nejsrozumitelněji,“ uzavírá Mgr. Pecháčková.