Ohlásit úřadům a jiným institucím důležité změny v našem životě je občanskou povinností každého z nás. Stát dnes sleduje nejen skutečnosti ohledně našeho rodinného stavu, narození potomka apod., ale i změny týkající se našeho trvalého bydliště. Lidé však s ohlašováním těchto změn často otálejí a nechávají je na poslední chvíli. O to větší překvapení je pak čeká, když jim kvůli nenahlášené změně adresy zaklepe na dveře exekutor. Až posléze se pak dozví, že výzvy o uhrazení dluhu, splátky či pokuty jim celou dobu chodily na předchozí adresu.

Nenahlásit adresu se nevyplácí

Jeli jste na černo v tramvaji, dostali jste pokutu za špatné parkování nebo rychlou jízdu – to jsou běžné situace, které zažil takřka každý z nás. Háček je ale v tom, že na adrese, kam vám chodí informace o přestupcích a výši dané pokuty, už dávno nebydlíte a na ohlášení nové adresy jste pozapomněli. Zatímco si užíváte nového bydlení, stoupají vaše nesplacené dluhy do oblakových výšin. „Finanční ani jiné instituce nemají povinnost aktivně vyhledávat vaši novou adresu a odesílat vám na ni jakékoliv upomínky o tom, že svůj dluh nesplácíte nebo že jste například vaši měsíční splátku neuhradili,“ upozorňuje Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI.

Věřitel, kterému dlužíte, si může vybrat, jak s vaší pohledávkou naložit. V tom lepším případě si najme inkasní agenturu, v horším ji předá rovnou soudu. Díky inkasní agentuře se dlužník o upomínce dozví dříve, protože jejím cílem je dlužníka dohledat i na nové adrese. Na pohledávku ho agentura zpravidla upozorní prostřednictvím upomínek (poštovních, telefonických či osobních). „Částka navíc nenaroste do několikanásobku její původní hodnoty, jak tomu bývá v případě soudní cesty,“ doplňuje Vachel.

Ochraňte své úspory. Nahlašte změnu adresy včas.
Autor: profimedia.cz

Kde všude změnu adresy nahlásit?

Abyste předešli nepříjemnému překvapení v podobě exekutora u dveří, měli byste vaši novou adresu nahlásit na všechny instituce, které ji evidují. Vaše první cesta by měla vést na obecní úřad v místě nového bydliště. Na obecním úřadu v místě předchozího bydliště odevzdáte potvrzení o změně, které vám vydá nový obecní úřad. Do 30 dnů musí být tyto změny uvedeny ve vašem občanském průkazu. S novým občanským průkazem pak půjdete na úřad, který se stará o evidenci vozů a výdej řidičských oprávnění. Tam se ze zákona musíte vydat do 5 dnů potom, co jste nový občanský průkaz obdrželi. Další návštěvou by měl být finanční úřad – opět v místě vašeho nového bydliště. Pokud jste živnostník, potřebujete si zřídit nový živnostenský list. Dále informujte banku, pojišťovnu, praktického lékaře a pečlivě si projděte všechny vaše pravidelné platby. Jedná se například o složenky za telefon, splátky hypotéky, měsíční zálohy za energie. Předejdete tomu, že vám vznikne nedoplatek, který pak tyto instituce začnou dříve či později vymáhat.

Co všechno si vzít s sebou?

K nahlášení nové adresy trvalého bydliště na obecním úřadu je potřeba si s sebou vzít:

  • Občanský průkaz nebo cestovní pas
  • Doklad opravňující užívat byt nebo dům, kam se stěhujete, např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva atd.
  • Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který vám vydají na místě, kde budete ohlašovat novou adresu trvalého bydliště.