1. Kdy si můžu o příspěvek požádat?

Pokud 30 procent (v Praze 35 procent) příjmů vaší rodiny nestačí k zaplacení nákladů na bydlení a zároveň je těchto 30 procent příjmů menších než tabulkové náklady na bydlení.

2. Kde se o příspěvek žádá?

Na příslušném pracovišti Úřadu práce v místě vašeho trvalého bydliště.

3. Co budu k žádosti potřebovat?

Formulář žádosti o příspěvek na bydlení (získáte ho na úřadu práce nebo na internetových stránkách www.mpsv.cz)

*Občanský průkaz

*Rodný list dětí do 15 let (pokud s vámi žijí v bytě)

*Doklad o výši čtvrtletního příjmu (do příjmu se započítává i přídavek na dítě a rodičovský příspěvek)

*Doklad o výši nákladů na bydlení

*Nájemní smlouvu nebo doklad o vlastnictví nemovitosti

4. Co všechno se zahrnuje do nákladů na bydlení?

U nájemních bytů se do nákladů na bydlení započítává nájemné a náklady vzniklé v souvislosti s užíváním bytu. U družstevních a bytů vlastníků srovnatelné náklady (výše těchto nákladů se odvíjí od počtu osob hlášených v bytě a je dána zákonem). Plus u všech bytů náklady za energie, vodné a stočné, odpady, vytápění.

5. Jaké příjmy se do žádosti započítávají? Hrubé nebo čisté?

Rozhoduje “čistý” příjem jednotlivce nebo rodiny. Ale pozor! Do příjmů se započítává nejen výdělek. Patří sem i např. důchod, rodičovský příspěvek, alimenty, přídavky na děti apod. 

6. Když si požádám, dostanu peníze zpětně? A za jak dlouho?

Nárok je sice možné uplatnit zpětně, ale nejdéle za 3 měsíce.

7. Jak dlouho budu příspěvek brát?

Příspěvek je možné brát jen 84 měsíců během posledních 10 let. Domácnosti, kde je zdravotně postižený nebo pouze osoby nad 70 let, ho ale (pokud splní všechny podmínky) mohou brát bez časového omezení.

8. Bydlím v pronajatém bytě. Dostanu příspěvek?

Ano, pokud splníte všechny podmínky a jste v bytě přihlášený k trvalému pobytu

9. Mám byt v osobním vlastnictví. Inkaso ale spolkne většinu mého důchodu. Můžu si také požádat?

Ano. Nezáleží na tom, jestli bydlíte ve vlastním bytě nebo domě, nebo jestli jde o byt obecní nebo družstevní.

10. Mám velký byt a bydlím v něm sama. Sousedka tvrdí, že si nemůžu požádat o příspěvek, protože mám »nadměrné« metry. Je to pravda?

Ne. V žádosti hraje roli váš příjem a náklady na bydlení. Na velikosti bytu nezáleží.

Co jsou normativní náklady na bydlení

Normativní náklady jsou údaje, které vyčíslují průměrné výdaje na nájem, služby a energie pro domácnost a liší se podle počtu obyvatel města a počtu osob, které žijí v bytě.

Jak příspěvek vypočítat

Manželé bydlí v nájemním bytě v Ostravě, a když sečtou všechny své čisté příjmy, mají 23 000 korun. Přitom nájem, který platí (včetně energií a poplatků) je 9000 korun.

Výpočet: 23 000 Kč x 0,30 (třicet procent) = 6900 Kč.

To znamená, že 30 procent jejich příjmu (tedy 6900 Kč) nestačí na pokrytí jejich devítitisícového nájmu. Zákon ale v tabulce stanoví, že náklady na bydlení ve městě velikosti Ostravy jsou pro dva lidi 8663 Kč. Manželé tedy dostanou rozdíl mezi tabulkovými náklady a svým příjmem, a ne mezi příjmem a skutečným nájmem. Dostanou tak

8663 Kč – 6900 Kč = 1763 Kč.

Jestli máte na příspěvek na bydlení nárok si můžete zjistit na kalkulačce na http://portal.mpsv.cz/soc/poradce

VÝZVA!

Máte nějaký problém? Nevíte si rady? Chcete se o svůj příběh podělit se čtenáři? Napište nám na adresu: snadnejsi-zivot@blesk.cz

Fotogalerie
2 fotografie