Banky houfně tvrdí: Ne! Zabezpečovacích systémů internetového bankovnictví existuje hned několik a nejinak je tomu u smartbankingu pro tablety a chytré telefony. Každá banka má své specifické postupy, ale obvykle se klienti přihlašují pomocí identifikačního čísla, PINU a hesla. Jsou při přenášení dat chráněny šifrovanými protokoly. Všechny aktivní operace nebo úpravy, jako převody peněz nebo trvalé příkazy, musí klient vždy potvrdit heslem z autorizační SMS zprávy, která mu přijde do mobilu.
Aplikace zdarma

Kde ano a kde ne?
Aplikace bývají dostupné pro systémy iOS (iPhone, iPad) a Android (telefony HTC, Samsung, Sony atd.). To platí například pro ČSOB a Eru. U Komerční banky jsou zatím dostupné jen informativní stránky bez možnosti operovat s penězi a u Raiffeisenbank si budete muset na obojí ještě počkat. Služba je zdarma a nabízí nejen kontrolu vašich financí, ale praktický vyhledávač nejbližší pobočky. „Pohyb v aplikaci je intuitivní, klient pohodlně zadá příkaz, zjistí si zůstatek účtu, vyhledá nejbližší bankomat či pobočku nebo si může vytvořit vlastní design platební karty přímo z fotoaparátu zařízení,“ vypočítává výhody Martin Štýber z ČSOB.
Kolik zaplatíte
V podstatě veškeré služby jsou zdarma. Pro přístup do banky on-line je ale potřeba připojení k internetu, například na veřejné síti Wi-Fi v restauraci nebo platit za data mobilnímu operátorovi. Měsíční datové balíčky se dají v průměru pořídit za 150 Kč podle objemu stahovaných dat.
Proč si pořídit internet banking?
* Zřízení a vedení této služby vás nic nestojí
* Elektronické ovládání účtu představuje časovou úsporu
* Výrazně ušetříte za zavedení trvalých příkazů a jejich změny, převody financí atd.
* Máte přehled o stavu vašich financí na účtu kdekoliv, kde je počítač s připojením k internetu (u smartbankingu dokonce stačí mobil nebo tablet s připojením na internet)
* Bezpečně a jednoduše ovládáte své finance
Desatero bezpečného elektronického bankovnictví
1) Nepoužívejte jednoduché heslo
Zvolte takový PIN a heslo, aby nebyly snadno odvoditelné. Zapomeňte na data narození, čísla po sobě jdoucí v řadě nebo jména dětí. Využijte celou délku hesla a kombinaci písmen a čísel.
2) Chraňte svůj PIN a heslo
Stejně jako u platebních karet i tady platí, že PIN a heslo je tajemství. Nikam si jej nezapisujte, nevkládejte do peněženek, ani poblíž počítače. V počítači nepovolujte možnost Zapamatovat heslo!
3) Používejte bezpečný počítač
Pro práci s internetovým bankovnictví používejte počítač, který máte pod kontrolou. Nepoužívejte počítače například v internetových kavárnách.
4) Hlídejte si operační systém počítače
Operační systémy mají své mouchy, které se vychytávají postupně. Sledujte pravidelně opravy vydávané výrobci. Postup pro zabezpečení systému Microsoft Windows je dostupný na www.microsoft.com/cze/athome/security/protect/
5) Chraňte počítač proti virům
Používejte antivirové a anti-spyware programy a nezapomínejte je pravidelně aktualizovat! Informujte se o aktuálních hrozbách a nových virech například na www.microsoft.com/cze/security
6) Postavte bezpečnostní zeď (firewall)

7) Nestahujte neznámé soubory
Vyhýbejte se nedůvěryhodným stránkám na internetu a vyvarujte se stahování neznámých souborů (především těch s příponou exe).
8) Pozor na podezřelé e-maily
Neotevírejte e-maily od neznámých adresátů nebo s podezřelým předmětem. Nestahujte jejich přílohy Nereagujte na e-mail, který požaduje vaše osobní údaje!
9) Nechte si posílat zprávy o pohybu na účtu
Chcete-li mít opravdu přehled o všech operacích na vašem účtu, nechte si o nich zasílat SMS zprávy do mobilu.
10) Pozor na neoriginální webové stránky
Přihlašujte se jen na originální webové stránky vaší banky. Stránky s podobnou adresou a grafickou úpravou mohou být podvodné.