„Finanční výchova je důležitá odmalička, děti by se měly učit znát hodnotu peněz,“ upozorňuje Pavla Hávová z ČSOB. Od kdy je tedy vhodné dávat dětem peníze? „Záleží na tom, k čemu jsou peníze určené a jaký je celkový postoj rodiny k financím. Obecně si myslím, že je vhodné, aby dítě začalo dostávat kapesné s nástupem do školy,“ uvádí psycholožka Renata Míková.

Nedávný průzkum ČSOB ukázal, že přístup ke kapesnému se u rodičů liší kraj od kraje. Překvapivě nejpřísnější jsou rodiče v Praze. Téměř 80 % Pražanů nedává svým dětem na prvním stupni základních škol žádné kapesné. Přitom na Moravě je to jen třetina rodičů.

Podobný výsledek je i v odměňování dětí za drobné domácí práce a dobré známky. Téměř polovina pražských rodičů je toho názoru, že jde o základní povinnost jejich potomků a není důvod, proč je za to odměňovat penězi. Na Moravě ovšem tento názor zastává jen třetina rodičů.

„Když už dítě vyvine nějaké větší úsilí, není důvod jej za to neodměnit,“ míní však Pavla Hávová a dodává: „To je potom motivuje k větší snaze a aktivitě. Samozřejmě je nutné pohybovat se v rozumné výši odměny.“ A co na to psycholožka? „Odměňování za domácí práce je dobrý prostředek, jak děti vychovávat k finanční gramotnosti, k tomu, jak je naučit hospodařit s penězi a umožnit jim zažít, že pro získání peněz je potřeba něco udělat,“ radí psycholožka Renata Míková.

Kapesné rozdělte na tři částky!

Kolik je málo, kolik už moc? Inspirovat se můžete modelem, který popsal uznávaný dětský psycholog profesor Zdeněk Matějček. Kapesné je v něm rozděleno na tři části.

*  První je částka, kterou dítě může utratit, za co chce, a jako rodič se musíte smířit s tím, že to mohou být věci, které se vám nemusí vůbec líbit.

*  Druhá část by měla být na spoření, které si dítě odloží do kasičky na něco, co si přeje.

*  Třetí část kapesného je o tom, že dítě spoří na dárky ostatním. Pokud neušetří tuto třetí částku, přispějete mu na takové dárky.

Platební karta i pro dítě?

Některé děti, často po vzoru svých kamarádů, mohou na své rodiče naléhat, aby jim zavedli dětskou platební kartu. Psychologové nejsou proti, protože nakládání s penězi mohou rodiče regulovat například stanovením týdenního limitu na výběr z bankomatu. Zároveň tak mohou učit své děti s penězi dobře hospodařit.