Boty jste si podle něj stihli prošmajdat za dva týdny a počítač vám upadl na zem. Co teď? Nic není ztraceno, máte několik možností.
1. Odborníci poradí ihned po telefonu
Nejlepší je přímo z prodejny zavolat na číslo 900 08 08 08, kde vám rovnou poradí odborníci Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS). Poradce vám do sluchátka okamžitě řekne, na co máte právo, jak reagovat a co můžete požadovat. Ať voláte z mobilu nebo pevné linky, je cena hovoru stejná, zaplatíte osm korun za minutu.
2. Pomohou kontaktní místa
Pokud se s prodejcem nedomluvíte k vaší spokojenosti, spojte se s kontaktním místem SOS, nebo Hospodářské komory ČR.
Pobočky SOS a Hospodářské komory ČR najdete v mnoha městech republiky (viz seznam na této dvoustraně, internetové spojení: http://www.spotrebitele.info/cz, http://adr.komora.cz/Stranky/default.aspx .)
Tam vám dají k celé záležitosti kvalifikované informace.
3. Mimosoudní řešení sporu
* Když se nedomluvíte s prodejcem, sáhněte po mimosoudním řešením sporu. V SOS vám přidělí odborníka, který se bude vaším případem zabývat.
*Ten nejprve osloví firmu, se kterou jste se nedohodli. Pokud tato firma do 14 dnů přistoupí na smírčí řízení, tak se společně sejdete a vysvětlíte si své argumenty. Poté byste měli dospět k dohodě.
*Pokud se to nepodaří na poprvé, můžete se tak sejít ještě jednou. Pak byste měli dospět k řešení přijatelnému pro obě strany, které stvrdíte podpisem pod společnou dohodu. Tak končí většina případů. Obchodníci totiž mají zájem udržet si dobré jméno a nepouštět se do větších sporů.
*Pokud byste se ani přesto nedohodli, zbývá už poslední možnost a tou je soud. To je ale finančně náročné, zdlouhavé a s nejistým výsledkem.
4. Stěžujte si České obchodní inspekci
Když se vám postup obchodníka nelíbí, můžete si stěžovat také na České obchodní inspekci (ČOI).
Ta má internetové stránky: www.coi.cz. ČOI ovšem nemůže rozhodnout o oprávněnosti či neoprávněnosti vaší reklamace. Jen zjišťuje, jestli obchodník dodržuje zákony a pokud ne, může ho případně postihnout např. pokutou apod.
Buďte opatrní už při nákupu!
1. Novou věc vždy dobře v prodejně vyzkoušejte. Klidně po obsluze chtějte mikrovlnou troubu vybalit z krabice a zapojit do zásuvky s elektřinou, ať se přesvědčíte, že funguje.
2. Nezapomínejte si nechat potvrdit záruční list! Například v elektru vás většinou doma nechají spotřebič vyzkoušet a po nějaké lhůtě potvrzují doklad o záruce.
3. Na účtenky a záruční listy si doma vyhraďte zvláštní desky nebo místo v zásuvce, abyste doklad opravdu měli celé dva roky uschovaný a omylem ho nevyhodili.
4. Když platíte kartou a nemáte od zboží žádný doklad, schovejte si výpis z účtu, kde máte vypsaný převod vašich peněz na účet prodejny.
Stížnosti pro zasmání
Vykukové a naivní lidé se snaží reklamovat v podstatě cokoli. O tom svědčí i zkušenosti odborníků ze Sdružení obrany spotřebitelů. Tak například se setkali s tím, že vychytralý zákazník chtěl reklamovat díry na ponožkách, samozřejmě neuspěl.
Jiný nebyl spokojený s koupací vaničkou pro papouška, protože se mu v ní utopil.
Další kupující chtěl ušetřit a vymyslel bezvadný nápad. Chtěl reklamovat skok padákem, protože letěl příliš rychle a nestačil si ho prý užít.