Boty jste si podle něj stihli prošmajdat za dva týdny a počítač vám upadl na zem. Co teď? Nic není ztraceno, máte několik možností.

1. Odborníci poradí ihned po telefonu

Nejlepší je přímo z prodejny zavolat na číslo 900 08 08 08, kde vám rovnou poradí odborníci Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS). Poradce vám do sluchátka okamžitě řekne, na co máte právo, jak reagovat a co můžete požadovat. Ať voláte z mobilu nebo pevné linky, je cena hovoru stejná, zaplatíte osm korun za minutu.

2. Pomohou kontaktní místa

Pokud se s prodejcem nedomluvíte k vaší spokojenosti, spojte se s kontaktním místem SOS, nebo Hospodářské komory ČR.

Pobočky SOS a Hospodářské komory ČR najdete v mnoha městech republiky (viz seznam na této dvoustraně, internetové spojení: http://www.spotrebitele.info/cz, http://adr.komora.cz/Stranky/default.aspx .)

Tam vám dají k celé záležitosti kvalifikované informace.

3. Mimosoudní řešení sporu

* Když se nedomluvíte s prodejcem, sáhněte po mimosoudním řešením sporu. V SOS vám přidělí odborníka, který se bude vaším případem zabývat.

*Ten nejprve osloví firmu, se kterou jste se nedohodli. Pokud tato firma do 14 dnů přistoupí na smírčí řízení, tak se společně sejdete a vysvětlíte si své argumenty. Poté byste měli dospět k dohodě.

*Pokud se to nepodaří na poprvé, můžete se tak sejít ještě jednou. Pak byste měli dospět k řešení přijatelnému pro obě strany, které stvrdíte podpisem pod společnou dohodu. Tak končí většina případů. Obchodníci totiž mají zájem udržet si dobré jméno a nepouštět se do větších sporů.

*Pokud byste se ani přesto nedohodli, zbývá už poslední možnost a tou je soud. To je ale finančně náročné, zdlouhavé a s nejistým výsledkem.

4. Stěžujte si České obchodní inspekci

Když se vám postup obchodníka nelíbí, můžete si stěžovat také na České obchodní inspekci (ČOI).

Ta má internetové stránky: www.coi.cz. ČOI ovšem nemůže rozhodnout o oprávněnosti či neoprávněnosti vaší reklamace. Jen zjišťuje, jestli obchodník dodržuje zákony a pokud ne, může ho případně postihnout např. pokutou apod.

Nové věci pečlivě vybírejte, ať předejdete reklamaci
Autor: Dana Kolářová


Buďte opatrní už při nákupu!

1. Novou věc vždy dobře v prodejně vyzkoušejte. Klidně po obsluze chtějte mikrovlnou troubu vybalit z krabice a zapojit do zásuvky s elektřinou, ať se přesvědčíte, že funguje.

2. Nezapomínejte si nechat potvrdit záruční list! Například v elektru vás většinou doma nechají spotřebič vyzkoušet a po nějaké lhůtě potvrzují doklad o záruce.

3. Na účtenky a záruční listy si doma vyhraďte zvláštní desky nebo místo v zásuvce, abyste doklad opravdu měli celé dva roky uschovaný a omylem ho nevyhodili.

4. Když platíte kartou a nemáte od zboží žádný doklad, schovejte si výpis z účtu, kde máte vypsaný převod vašich peněz na účet prodejny.


Stížnosti pro zasmání

Vykukové a naivní lidé se snaží reklamovat v podstatě cokoli. O tom svědčí i zkušenosti odborníků ze Sdružení obrany spotřebitelů. Tak například se setkali s tím, že vychytralý zákazník chtěl reklamovat díry na ponožkách, samozřejmě neuspěl.

Jiný nebyl spokojený s koupací vaničkou pro papouška, protože se mu v ní utopil.

Další kupující chtěl ušetřit a vymyslel bezvadný nápad. Chtěl reklamovat skok padákem, protože letěl příliš rychle a nestačil si ho prý užít.