Původně jednoduchá kruhová věc doplněná maximálně klaksonem se postupně změnila ve složité zařízení, které obsahuje dokonce i roznětku pro odpálení airbagu a samozřejmě spoustu elektroniky.
Také kruhový tvar už dávno není pravidlem. Například fi rma Audi nabízí ve svých posledních sportovních modelech dole zploštělý volant, Ferrari zase zvláštně šišatý. Nemluvě o volantech v monopostech formule 1, které teď nejvíce ze všeho připomínají podivný obdélník ozdobený lentilkami.
Od dřeva k hořčíku
Volanty bývaly zpočátku dřevěné, později pryžové, pak plastové a nyní nejčastěji kovové, obalené polyuretanem. V luxusních vozech pak mohou být například ze slitiny hořčíku.
Nemění se ale jen to, co je vidět uvnitř kabiny. Pod palubní deskou a uvnitř motorového prostoru (v případě umístění pohonné jednotky u přední nápravy) se ukrývá složité zařízení, které pokyny udělované rukama řidiče převádí z volantu na kola. Prvním krokem bylo přidání posilovače.
Teď, díky elektronice, která se uvnitř skrývá, může systém naopak předávat řidiči informace například o tom, že opustil daný jízdní pruh tím, že volant rozvibruje.
Také (například ve Volkswagenu Touran či v nové Škodě Superb) se volant po zapnutí parkovacího asistenta sám postará o zaparkování auta do mezery u chodníku.
V budoucnosti dokáže tato část automobilu, ve spojení s navigací, radarem a elektronikou ukrytou například ve svodidlech, dokonce bez zásahu řidiče vést vozidlo po zvolené trase.
Volant velorexu
V autech, která se vyráběla zvláště v bývalých socialistických zemích, bývaly volanty ještě velmi jednoduché. Hlavně musely mít velký průměr, aby vůbec bylo možno řízení bez posilovače ´utáhnout´.
Tuningový volant
Do svých vylepšených aut si ´tuneři´ nejčastěji montují sportovní volanty malého průměru potažené semišem. Tento řetězový je unikát. Na výstavě se určitě vyjímá dobře. Zda se s ním ale i dobře řídí, je otázka.
Standardní volant
Volant z Toyoty Auris v sobě ukrývá ´jen´ klakson a airbag. Není ani potažen kůží, což je podle údajů firem vyrábějících volanty v současné době požadavek více než poloviny kupců nových automobilů.
Volant s pevným středem
Před pár lety Citroën šokoval, když do svých modelů začal montovat volant, jehož střed je pevný a otáčí se vlastně jen věnec. Výhodou je například to, že při havárii je airbag ve stabilní poloze. Navíc se na volantu vejdou zhruba dvě desítky nejrůznějších tlačítek.
Luxusní volant
V limuzíně Hyundai, kterou používá k jízdě například i fotbalový reprezentační trenér, tvoří povrch volantu ušlechtilé dřevo a kůže. Navíc se volant dá nastavovat pomocí elektromotorů podélně i svisle (čtvercové tlačítko se šipkami).
Volant ferrari
Tvar je nestandardní. Je uzpůsoben tomu, aby řidič při korigování směru v zatáčkách nemusel vykonávat zbytečně velké pohyby. Přímo na něm je startovací tlačítko motoru. Přepínačem vpravo se volí jednotlivé režimy motoru a podvozku. Pod volantem jsou umístěna pádla pro řazení rychlostí. Diody na volantu zase signalizují správný okamžik pro řazení.
Volant F1
Vymyká se všem vžitým představám o volantu. Pilot s ním ovládá naprosto všechny funkce, jaké má běžné auto, a ještě spoustu navíc. Například rádio pro komunikaci s boxy, omezovač rychlosti při vjezdu do boxů, nastavení spoilerů, spojku a neutrál, režim motoru a diferenciálu, může přepínat také zobrazování údajů na displeji a tak dále.