Jak by to tedy mělo být správně?

Existuje jediná správná varianta, jak držet volant, a Blesk vám ji ukáže. Všechno ostatní je risk.

"Mnozí řidiči argumentují tím, že při jízdě autem relaxují a přitom jim stačí držet volant jen jednou rukou. Odpočívejte doma na pohovce nebo u moře na pláži. Do auta si nejdeme odpočinout, ale bezpečně dorazit do cíle cesty, což je v dnešním provozu stále obtížnější. Nevěnovat se plně řízení je hazard, který se nevyplácí," říká Ing. Tomáš Arazim, vedoucí střediska HTC, které školí řidiče - nabízí školu smyku a kurzy bezpečné jízdy.

Tomáše Arazima jsme požádali i o komentář:

Správně

Správně
Autor: David Malík


Ruce v pozici tři čtvrtě na tři. Tak tohle je jediné správné držení volantu za jízdy, při něm máte maximální kontrolu nad autem, dosažitelné blinkry a jiné ovladače, a pokud se stane nehoda, pak i minimální riziko zranění rukou airbagy.

Velmi riskantní

Velmi riskantní
Autor: David Malík


Držení jednou rukou je zásadně špatně, řízení vozu je výrazně omezeno, ovládací prvky vozidla jsou zcela mimo dosah. Pokud dojde k nehodě, pak ruka z okénka znamená velké riziko amputace!

Jen na chvilku

Jen na chvilku
Autor: David Malík


Jedna ruka na "dvanáctce" a druhá na řadicí páce je možná v momentě řazení, ovšem dlouhodobě je řízení výrazně omezeno, ovládací prvky jsou zcela mimo váš dosah, navíc hrozí úraz v případě aktivace airbagu.

Špatně

Špatně
Autor: David Malík


Toto chybné držení je často k vidění u řidičů, kteří sedí daleko od volantu. I takhle sníží svou možnost ovládání auta, ovládací prvky (stěrače, blikače) jsou zcela mimo jejich dosah.

Zastaralé

Zastaralé
Autor: David Malík


Ačkoli do vás pozici za deset minut dvě před lety možná »hustil« učitel autoškoly, je zastaralá. Airbag by vám mohl ublížit, navíc máte menší rozsah řízení, ovládací prvky vozidla jsou obtížně dosažitelné.

Extra špatně

Extra špatně
Autor: David Malík


K tomu snad ani není tom komentář. Za takové držení volantu by se rovnou měla nasadit pouta za ohrožování ostatních účastníků silničního provozu. Než ruce rozpletete, je průšvih na světě, nemůžete nic ovládat...

Nebezpečně

Nebezpečně
Autor: David Malík


Jakékoliv držení mimo obvodový věnec volantu je zásadně špatné až nebezpečné, máte vždy jen minimální možnost ovládat řízení. Bohužel držení za střed volantu je často k vidění na dálnicích a přehledných úsecích, kdy řidiči "odpočívají".

Zase špatně

Zase špatně
Autor: David Malík

V takové pozici jste do slova a do písmene složili ruce do klína. Díky tomu nemáte vůbec šanci ovládat vozidlo, zatáčet, vyhnout se případné překážce, reagovat rychle... Máte hodně daleko ke všem ovládacím prvkům. Pokud takto odpočíváte při dlouhé jízdě na dálnici, odnaučte se to!