Před zavedením bodů
Červenec 2005 – červen 2006: 1093 mrtvých
Rok po zavedení bodů
Červenec 2006–červen 2007: 1017 mrtvých
Dva roky po zavedení bodů
Červenec 2007–červen 2008: 1062 mrtvých
Už dva roky, od 1. července 2006, platí v Česku bodový systém. Na chvíli většina řidičů zpomalila, ale nyní už opět skoro všichni jezdí jako dříve. Tedy rychle, riskantně, bezohledně. A policie? Tu na silnicích v podstatě nevidíte...
Vše o bodech
● Pokud se na vašem kontě objeví 12 bodů, je vám odebrán řidičský průkaz.
● Obecní úřad, který vydal řidičský průkaz, zaznamená body do pěti dnů od doručení.
● Řidič musí na požádání obdržet výpis o stavu svého konta.
● Pokud jste potrestáni zákazem řízení a máte na svém kontě trestné body, lhůta pro odpočet vám začne běžet až po skončení zákazu řízení.
● O dosažení (překročení) hranice 12 bodů musíte být neprodleně informován.
● Na odevzdání řidičského průkazu máte od doručení oznámení pět dnů.
Může policista dostat body?
Častá otázka řidičů. Odpověď je jasná: i policisté dostávají trestné body. Nikdo ale nepochybuje o tom, že pokud dopravní policista zastaví třeba policistu v civilu, panuje mezi nimi určitá kolegiálnost...
Nejhorší řidič: Pražák (21 let)
Na den přesně před dvěma lety jsme začali sbírat trestné body. Za co je dostáváme nejvíc? Kolik z nás už nemá řidičák a v jakém kraji jezdí nejvíc hříšníků?
● Ke 31. květnu letošního roku bylo v centrálním registru evidováno 562 074 hříšníků, kteří dostali trestné body. Znamená to, že z počtu registrovaných řidičů je postižen každý osmý muž a každá 28. žena.
● Nejvíce bodovaných řidičů je evidováno v Praze. Z hlavního města je i rekordman – muž s 62 body!
● Jeden bod už má 116 374 z nás.
● "Plný počet" dvanácti bodů už má 9059 řidičů.
● Nejméně bodovaných žije v Karlovarském kraji, na Vysočině a v Libereckém kraji.
● Skupinu 12bodových řidičů tvoří 8603 mužů a jen 456 žen. Nejvíce (454 řidičů) v této skupině je ve věku 21 let, kteří dostali svůj řidičský průkaz v roce 2004.
● Největší skupina potrestaných má dva body.
● Největšími hříšníky jsou řidiči ve věku 33 let.
● Statistiky dokazují, že řidiči se 4 body už své prohřešky opakují jen v 0,97 procentech.
7 rad, jak jezdit bezpečněji
1. Zpomalte
2. Dodržujte základní pravidla
3. Dívejte se do zrcátka
4. Zbytečně neriskujte
5. Dodržujte bezpečnou vzdálenost
6. Buďte ohleduplní
7. Chovejte se slušně
(zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)
Nový bodový systém bude ještě tvrdší!
Ještě šest měsíců bude platit stávající bodový systém pro řidiče. Od prvního ledna příštího roku se změní.
Zákon přitvrdí
Předjíždění bez blinkru: 2 body
Bránění předjíždění: 6 bodů
Nedodržování bezpečné vzdálenosti: 2 body
Ohrožení chodců na přechodu: ze 3 na 4 body
Jízda bez pásu: ze 2 na 3 body
Neoprávněné použití majáku: z l na 4 body!
Nezastavení na pokyn hasičů: 5 trestných bodů
Povinné vyšetření Dvanáctibodová hranice pro odebrání řidičáku zůstává. Nově se ale zavádí povinnost dopravně-psychologického vyšetření pro dvanáctibodové řidiče.
Osoba blízká má smůlu…
Hodně řidičů, kteří přijdou řešit svoje přestupky, se odvolává na tzv. osobu blízkou. To se změní:
Právníci totiž vymysleli v paragrafu 10 zákona o silničním provozu novou formulaci, podle které musí "vlastník vozidla znát a sdělit údaje o řidiči vozidla důležité pro zajištění bezpečnosti silničního provozu. Správním deliktem se nepostihuje dopravní přestupek, ale nesdělení údajů důležitých pro bezpečnost silničního provozu." Z toho už se bude vykrucovat těžko…
Zákon změkne
Vypouští se bodové postihy za:
• Jízdu bez světel ve dne, pokuta zůstává. Jeden bod zůstává pouze za nerozsvícená světla za snížené viditelnosti a v noci.
• Neoprávněné užití oranžového majáku. Pokuta zůstává.
• Porušení povinnosti vyplývaj ící ze zákazové nebo příkazové značky (např. zákaz parkování). Pokuta zůstává.
Body stejné, ale…
• Řízení vozidla bez držení platného osvědčení profesní způsobilosti. Zůstává 5 bodů, zůstává pokuta, zákaz činnosti však bude udělen až při opakovaném (druhém) porušení.
• Překročení nejdelší přípustné doby řízení pro profesionální řidiče. 4 body budou pouze tehdy, pokud překročí povolenou dobu řízení o více než 33 %. Jinak bez bodu.
Další změny
• Pro všechny řidiče povinnost použít reflexní vestu při nouzovém stání, vesta bude součástí povinné výbavy.
• Zákaz předjíždění na křižovatce a v těsné blízkosti před ní bez výjimky.
• Ruší se limit škody, od kterého je u dopravní nehody nutná přítomnost Policie ČR.
Na cizince stejný metr!
Pokud cizinci přijdou k nějakému bodu, zaznamená se jim jako komukoli jinému. Rozdíl je jen v tom, který úřad body zaznamená. U řidičů, kteří v Česku nebydlí, to bude úřad, v jehož obvodu poprvé spáchají bodovaný přestupek, a to si registr řidičů ohlídá. Potvrzují to i statistiky, každý desátý vybodovaný řidič je cizinec.
A co na to politici?
Poslanec David Šeich (ODS): Bodový systém? Šikana řidičů!
"Součaný bodový systém je postaven na trestání a šikaně řidičů. Postrádá prevenci a výchovné prvky. Problémem je nedostatek dopravních policistů v terénu, to, že se řidič o udělení bodů dozví až za dlouhou dobu a sankce nemá výchovný smysl. Je nutné, aby si člověk, který spáchá dopravní přestupek, uvědomil, že porušil zákon. Musí se o něm tedy dozvědět bezprostředně. Sankce musí být okamžitá. Doufám, že se to zlepší a že změny budou platit od nového roku."
Ministr vnitra Ivan Langer (ODS): Chceme zatočit s piráty silnic!
"Auto je dobrý sluha, ale špatný pán a může zabíjet. Role policie je v prevenci a pak v přísném postihování pirátů silnic. Policisté přestanou 'papírovat' a budou na místech, kde dochází k nejtragičtějším nehodám. Zlepšujeme jejich vybavení – obnovujeme vozový park, nakupujeme měřiče rychlosti, testery... K dopravní policii nastoupilo 250 nových policistů a další budou následovat. Policii určitě pomůže, že nebude muset jezdit k nehodám, kde jsou jen pomačkané plechy."
Karel Hanzelka, ministerstvo dopravy: Češi jsou za volantem agresivní
"Roste počet vozidel a počet řidičů. A na silnicích je to vidět. My musíme snižovat počet nehod a jejich následků. Vláda letos představila soubor opatření s názvem Dopravní čtyřlístek. Snížit nehodovost má pomoci: legislativa, kvalitní silnice, kvalitní prevence a kvalitní práce dopravní policie (roste počet dopravních policistů a zdvojnásobil se počet akcí). Bohužel je
řada řidičů, u nichž převládá agresivita, egoismus a přehnaná sebejistota. Zkrátka i na silnicích nezřídka platí kdo s koho."
Poslankyně Hana Orgoníková (ČSSD): Naši řidiči kašlou na zákony
"Jako členka podvýboru pro dopravu si myslím, že důvodem neutěšené situace na našich silnicích je hlavně fakt, že řidiči jsou agresivní a nerespektují zákony. Díky zkušenostem s dopravní problematikou se domnívám, že je nejdůležitější vychovávat lidi k menší agresivitě. A potom hlavně k tomu, že zákony je třeba dodržovat a respektovat. A taková výchova musí probíhat jak v rodinách, tak ze strany státních institucí a škol. Mám v úmyslu si o tom promluvit s ministrem vnitra Ivanem Langerem."