Je jistě skvělé vědět dopředu, kde stojí policejní radar. Existuje způsob, jak to docela lehce zjistit - stačí mít v autě zařízení, které vám to dopředu ohlásí. Ten šikovný přístroj se jmenuje pasivní detektor radarů. Nepleťte si ho ale se zakázaným antiradarem! Pasivní detektory radarů spadly v povědomí lidí do nelichotivé škatulky "antiradarů", které jsou vyhláškou zakázány. Ovšem ony dokážou "pouze" dopředu varovat řidiče, že se s autem ocitl v dosahu rádiových vln odpovídajících frekvenci radaru, a tudíž může být naměřen. Má ho varovat, nikoli policii znemožnit její práci... * Klasické radary mohou být přenosné - u těch bývá nejčastěji značka upozorňující na měřený úsek. Ačkoli "budek" na radary je například po Praze přes dvacet, opravdu "akčních" je jen pár z nich. Detektory zjistí jejich přítomnost asi zhruba o 250 metrů dříve, než vás naměří. * Laserový měřič používá nejčastěji městská policie - nedá se s nimi měřit za jízdy, musejí stát na místě. Skoro vždy jsou měřena vozidla přijíždějící, tedy zepředu. * Úseková měření jsou na stálých místech, proto je dobré si je zjistit a zapamatovat. Informace o nich jsou veřejně dostupné například na webových stránkách hlavního města Prahy. Detektory je zjistí obtížně -jen v případě měření v noci nebo za snížené viditelnosti, kdy mají kamery zapnuté infra přisvícení. * Cejchované tachometry zjistit dopředu v podstatě nelze. Bývají zabudovány do aut a měří vaši rychlost zezadu. Jediným způsobem, jak se bránit, je zpomalit vždy, když máte pocit, že se na vás někdo přilepil a jede s vámi. Jak detektor funguje? Přístroj detektoru si dáte na čelní sklo, podobně jako například navigaci. Zhruba 250 metrů před radarem se ozve výrazný zvukový signál a vy máte čas zmírnit rychlost. Čím rychleji ale jedete, tím méně času máte a tím riskantnější je rychlé brzdění pro ostatní auta kolem vás. Detektor tedy není nic pro "blázny", kteří se chystají jezdit příliš rychle. Jak si vybrat detektor? Na našem trhu najdete různé druhy pasivních detektorů, ovšem abyste mohli přístroji důvěřovat, měl by mít co největší úspěšnost a co nejméně falešných poplachů. Jak vybrat poradí Robert Šatník, z internetového obchodu antiradary.net. "Rozhodně si kupte pouze přístroj, který je určen pro země EU s možností vypnout všechna pásma, kromě speciálně zúžené a zesílené části pásma Ka. Právě v něm pracují české policejní radary. Jinak se neubráníte falešným poplachům - varování bude hlásit automatické otvírání dveří nebo zabezpečovací zařízení obchodů, bank, benzinek... Za chvíli vám z toho půjde hlava kolem a skutečné varování před radarem se v tom ztratí. Ovšem za kvalitní přístroj musíte zaplatit kolem 15 000 Kč." Názor policejního prezidia ČR Nprap. Bc. Veronika Benediktová, tisková mluvčí PP ČR: "Policie ČR vychází při posuzování takových zařízení z dikce zákona: Je zakázáno používat zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií při dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu. Používání zařízení, které tyto technické prostředky jen detekují, zákon nezakazuje." Názor prodejce Robert Šatník, výhradní dovozce - AntiRadary. net: "Našimi zákazníky nejsou piráti silnic, ale lidé, kteří najezdí desetitisíce kilometrů ročně a potřebují řidičský průkaz k výkonu svého povolání. Nechtějí ohrožovat, chtějí snížit riziko přidělení bodů a pokut." Bleskové zkušenosti Při testu tým Blesku ujel různými auty 1098 kilometrů po Praze, Liberci, Mladé Boleslavi, silnicích první třídy i dálnici. Za týden detektor "zazpíval" jen šestkrát. Tři poplachy udávaly přítomnost laseru, ovšem na místě, kde jsme žádný radar neviděli. Třikrát šlo o stacionární radar, předem ohlášený i značkou. Poprvé má řidič tendenci prudce sešlápnout brzdu a zpomalit co nejrychleji, ale postupně se naučíte rozeznat naléhavost a tím pádem vzdálenost radaru podle síly hlasu varování a vaše reakce už nejsou tak zbrklé, tudíž ani nebezpečné okolí. Názor Autoklubu České republiky Ing. Václav Špička: "Považuji je nebezpečné v tom směru, že řidič, kterému se v autě rozezní varování, může začít prudce brzdit a stává se nebezpečím pro ostatní."