Zní to jako sci-fi , ale je dost možné, že za pár let nebudou automobily vůbec potřebovat řidiče. Dokonce už dnes existují experimentální vozidla, která nepotřebují k jízdě vůbec žádný zásah člověka. Pár takových aut se dokonce nedávno zúčastnilo závodu poblíž kalifornského městečka Victorville. Závod robotických automobilů nesoucí název DARPA Urban Challenge se konal na konci minulého roku. Zúčastnily se ho celkem čtyři závodní týmy. Podle pravidel musely jejich samořídicí automobily za méně jak šest hodin absolvovat trať o délce 96 kilometrů v normálním městském provozu. Přitom nesměly vůbec porušit dopravní předpisy. Do cíle nakonec úspěšně dojeli všichni čtyři robotičtí závodníci. Jako první překonal cílovou čáru vůz Chevrolet Tahoe s přezdívkou Boss, který do soutěže nasadil tým Tartan Racing. Týmu v úpravě auta pomáhala univerzita Carnegie Mellon a firma General Motors. Za vítězství Bosse si členové týmu rozdělili výhru dva miliony dolarů. Jako druhý dojel speciálně upravený Volkswagen Passat patřící týmu Stanford Racing. Passat s přezdívkou Junior přinesl jeho majitelům výhru jeden milion dolarů. Půl milionu dolarů za třetí místo si pak odnesl tým Victor Tango z univerzity Virginia Tech, který v soutěži ukázal kvality svého počítačem řízeného automobilu Ford Escape. Soutěž sponzorovalo americké ministerstvo obrany. Místo člověka řídí superpočítač Co se vlastně stará o řízení automobilu, který postrádá řidiče? U vítězného 'Bosse' Chevroletu Tahoe řídí vůz 25 senzorů, kterými je automobil ze všech stran ověšen. Informace ze senzorů pak zpracovává počítač umístěný uvnitř automobilu, který má výpočetní výkon jako deset moderních notebooků najednou. Nesčetné množství elektroniky pohání přídavný generátor umístěný pod kapotou. Samoparkovací vůz pro každého Auta jedoucí bez pomoci řidiče nejsou v dnešní době jen výsadou vědeckých týmů. Bohatší lidé si mohou pořídit luxusní vůz Lexus LS460, který za ně bude sám parkovat díky systému s názvem Advanced Parking Guidance System (APGS). Stačí když řidič na obrazovce na palubní desce ukáže, kde má automobil stát a během třiceti vteřin se tam vůz sám dostane. Řidič při parkování musí pouze šlapat na plyn a na brzdu. Lexus LS460 má ve výbavě kromě samoparkovacího systému APGS ještě například přizpůsobivý regulátor jízdy. Ten se spustí ve chvíli, kdy před autem někdo v provozu prudce zabrzdí. Senzory umístěné na předním nárazníku pak vypočítají možnost srážky a podle toho se zachovají brzdy. Lexus začne sám od sebe spouštět na zem brzdový pedál a majiteli luxusního vozu tak pomůže rychle reagovat. Řidič pedál vlastně jen došlápne a v tu chvíli už brzdící auto pouze dobrzdí. Chytré auto chrání řidiče Nejnovější model Opel Vectra je dalším autem, které bude do určité míry řídit počítač. O zásah do řízení se postará systém zvaný Traf- fi c Assist. Díky němu bude cesta autem mnohem bezpečnější. Traffi c Assist je sestaven z několika kamer a laserů, které sledují dění kolem silnice. Všechny události zpracovává ve zlomku sekundy počítač. Automobil se pak chová podle výsledků zpracovaných počítačem. Pokud automobil například zajede příliš ke krajnici (třeba když řidič upadne do mikrospánku), kamera zaznamená bílý pruh a vyšle počítači signál nebezpečí. Počítač pak zpracuje výsledek a otočí volantem směrem od krajnice a tím vrátí automobil zpět do středu silničního pruhu. Kromě volantu dokáže počítač ovládat ještě motor a brzdy. Systém Traffi c Assist bude do konce tohoto desetiletí dostupný kromě nového vozu Opel ještě u modelů Saab 9-3, Cadillac BLS a Saturn Aura.