Mini nikdy nebyla masovou značkou. Její vozy se vymykaly z šedi průměrnosti, šly vlastní cestou a používaly nekonvenční technická řešení. To platilo nejen pro vůbec první mini z roku 1959, ale také pro nejnovější generaci tohoto modelu, která vznikla pod taktovkou německého BMW. Beze zbytku jsou tyto vlastnosti patrné také na nejnovějším Mini Clubman. Značka Mini má dlouhou historii, nicméně k její reinkarnaci došlo až v roce 2001, kdy vyjelo mini nové éry - kompaktní stylový vůz, jenž do segmentu malých vozů přinesl nejen špičkovou techniku, ale také vynikající jízdní vlastnosti. Jeho druhá generace, která je sice celkově větší, ale na první pohled se příliš neliší, se objevila v roce 2006. Značka Mini však rozšiřuje svůj výrobní program. Novinkou je o 24 cm prodloužená verze (rozvor +8 cm) s doplňkovým jménem Clubman. Díky nevšední koncepci dveří a výjimečnému designu zádi je ale ještě originálnější než její méně praktický sourozenec. Specialita tohoto vozu spočívá v malých dvířkách na pravé straně (na trzích s pravostranným řízením jsou vlevo) otevírajících se proti směru jízdy stejně tak jako ve dvojici křídlových dveří vzadu umožňující vstup do prostoru pro zavazadla. Potěšení z jízdy Po technické stránce je verze Clubman shodná s klasickým mini. Může se proto pochlubit v dané kategorii ojedinělou víceprvkovou zadní nápravou, která je zárukou vynikajících jízdních vlastností. Automobil působí velmi obratným dojmem, a zejména v nájezdu do zatáček se vyznačuje vysoko posunutou hranicí nedotáčivosti. Určitým negativem vynikajících jízdních vlastností je komfort jízdy. Mini Clubman je totiž poměrně tvrdě odpružený, takže přejezd například krátkých příčných nerovností není moc příjemný. Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým motorem 1,6 litru, který je možné najít například ve vozech značek Peugeot, Citroën, Ford, Mazda nebo Volvo. Motor s poměrně strmým nárůstem výkonu a průměrnou hlučností byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou s velmi přesným chodem. Vozy Mini s manuálními převodovkami jsou standardně vybaveny systémem automatického vypínání a startování motoru, jež se aktivuje například při zastavení na semaforu. Tato funkce má za úkol snižovat spotřebu při jízdě po městě, není ale ideální, protože naskočení vznětového motoru je poměrně hrubé. Mini udává velmi nízké hodnoty spotřeby paliva, nicméně během testu vůz spotřeboval průměrně 6,5 l/100 km. Prodloužená karosérie přinesla více prostoru pro zadní sedadla a současně větší prostor pro zavazadla. Do zadní části se lépe nastupuje, stejně je ale clubman svými vlastnostmi bližší třídveřovým vozům daného segmentu. Široké možnosti Vozy Mini se vymykají standardům obvyklým u automobilů dané velikosti. Spíše než na užitné vlastnosti jsou koncipovány s důrazem na individualitu. Standardní výbava je poměrně bohatá a s výjimkou klimatizace obsahuje většinu běžně potřebných bezpečnostních a komfortních prvků. Mini ale nabízí nepřeberné možnosti v doplňkové výbavě - a to jak funkční, tak optické. K dispozici je například kromě samosvorného diferenciálu také TV tuner, hlasové ovládání nebo zadní parkovací asistent. Na výběr je také pět barevných provedení interiéru, která lze kombinovat se třemi druhy ozdobných lišt a dalšími chromovanými doplňky. Ne nadarmo se výrobce chlubí, že během jednoho roku nestojí na výrobní lince za sebou nikdy dva zcela stejné vozy. A cena? Levné tohle autíčko rozhodně není a v prodloužené verzi Clubman je také o 59 400 Kč dražší než klasické třídveřové provedení.