Vlhko a mráz může baterie poškodit, úplně zničit, nebo jim ubrat nenávratně kapacitu. Dnes je čím dál častěji používáme i v přístrojích pro venkovní použití a správné zazimování je proto čím dál důležitější. Baterie totiž patří na akumulátorové technice k těm nejdražším součástem.

Baterie a zima

Až do zhruba –10 °C můžete bez větších problémů jezdit na elektrokole, nebo používat akumulátorovou zahradní techniku. Většina lithiových baterií to zvládne. Ale už při 0 ºC stupňů počítejte s kapacitou nižší o zhruba 20 % a při –20 °C už z baterie dostane jen zhruba polovinu běžné kapacity. Když baterii necháte v takové zimě dlouhodobě stát, hrozí úplné vybití a nenávratné poškození.

AKU technika

Většině přístrojů vyhovuje k uskladnění prostředí suchého sklepa nebo garáže. Baterie ale vezměte do tepla. Třeba lithiovým akumulátorům vadí, když jsou plně nabité, a ideální je nabití zhruba na ¾ kapacity. Jakmile zaznamenáte pokles napětí, dobijte je znovu na 75 % jejich kapacity. Stejně tak i olověné akumulátory skladujte ideálně při pokojové teplotě, ale důležité je dobít je před uskladněním naplno.

Autobaterie

Do –10 °C nebývají většinou s bateriemi problémy. Pod touto hodnotou, když auto nepoužíváme, klesá kapacita baterie zhruba o 30 %, v –20 °C o 50 % a v –30 °C o 60 %. Mrazem se totiž snižuje pohyblivost iontů v elektrolytu.

Starší baterie, které měly již před příchodem mrazu nízkou kapacitu, to odrovná. Že má baterie namále, poznáte podle kolísající intenzity paprsků světlometu nebo na přístrojové desce.

Odborníci doporučují v zimě omezit kratší jízdy (méně než 15 km) a při startování vypnout všechny spotřebiče včetně topení, autorádia nebo světel. Vozte si v zimě s sebou také startovací kabely. „K diagnostice mohou řidiči využít i digitální tester, který měří vnitřní odpor autobaterie. Profesionální přesné měření a testování provedou v autoservisu,“ říká odborník z  autoservisu Marek Zukal.

Elektrokola

„Pokud se rozhodnete, že kolo na zimu odstavíte a nemůžete jej celé zazimovat ve vytápěném prostoru, nevadí. Důležité je v každém případě vyjmout baterii a uskladnit ji při teplotě do 25 °C. Skladovat by se měla nabitá na cca 60 – 70 %, protože tak dochází k nejmenšímu poklesu kapacity, a tudíž se zbytečně nezkracuje její životnost,“ radí odborník Petr Tichý.

 

Video
Video se připravuje ...

V autě explodovala autobaterie, řidička stačila vyskočit Městská policie Brno