Doby, kdy se řidiči velkých aut museli spoléhat jen na svůj zrak a orientaci v prostoru, jsou dávnou minulostí. S rozmachem vozů typu SUV totiž sledujeme také rozmach asistenčních systémů, které nejenže přispívají k vyšší bezpečnosti na silnicích, ale také pomáhají řidičům najít za volantem větší pocit jistoty. A to může být při přesednutí za volant velkého SUV obzvlášť důležité.

Ostatně dobře patrné to je třeba na největším mladoboleslavském SUV Škoda Kodiaq, které patří k populární volbě nejen mezi soukromými zákazníky, ale také mezi bezpečnostními složkami v Česku, Evropě i na Novém Zélandu. Mezi důvody přitom můžeme najít nejen velký vnitřní prostor a solidní nabídku motorizací s možností pohonu všech kol, ale také řadu praktických technologických pomocníků.

Řidič už se tak například při parkování nemusí spoléhat pouze na svůj zrak či pískot senzorů, ale díky systému Aera View si může prohlédnout 360° okolí vozu prostřednictvím kamer umístěných v masce, pátých dveřích a pod zrcátky. Není tak problém se pohodlně přesvědčit, jak daleko je překážka.

Pokud by si ale řidič ani s tímto pomocníkem nevěřil na parkování, může se svěřit do rukou parkovacího asistenta. Ten si pomocí parkovacích ultrazvukových senzorů vypátrá vhodné parkovací stání, které může být kolmé i podélné. Následně řidiče pouze vyzývá k přeřazení, respektive šlapání na pedály, zatímco ovládání volantu přebírá systém.

Video
Video se připravuje ...

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? Videohub

Chudší, avšak neméně praktickou výbavou, ale může být i obyčejná zpětná couvací kamera, která v některých modelech nabízí praktický asistent na bázi rozšířené reality. Do obrazu kamery se totiž promítají šipky a symboly, které řidiče přesně nasměrují, jak se na vybrané parkovací místo dostat.

Při vycouvávání z  parkovacího stání do silnice s provozem, kam není přes dlouhou karoserii vidět, se pak hodí asistent vyparkování. Ten opět využívá ultrazvukové senzory, jejichž pomocí hlídá vzdálenost od okolních automobilů. Na provoz v okolí vůz upozorní zvukovým signálem, pokud by ho ale řidič ignoroval, je tento systém schopen vůz zcela zastavit.

Chytří asistenti ale umí pomoci i s královskou disciplínou parkování – couváním s přívěsem, které může být při pohledu přes dlouhou a vysokou kabinu lehce komplikované. Kodiaq si ale tuto disciplínu, která umí potrápit i matadory, usnadňuje funkcí Trailer Assist, kdy se pomocí kolečka pro nastavení zrcátka nastavuje požadovaný úhel přívěsu a vůz už si následně sám zatáčí podle přání řidiče.

Kodiaq i další moderní vozy tak zvládnou řadu věcí už jen za dozoru řidiče, který však stále nese za vůz plnou odpovědnost a případně musí být vždy schopen vůz bezpečně zastavit či převzít kontrolu. Přeci jen se stále bavíme o technologiích, které podobně jako lidé nejsou zcela bezchybné.

Život přesto řidiči usnadňují nejen při parkování, ale také při jízdě. Ať už se budeme bavit o systému hlídání mrtvých úhlů, funkci automatického brzdění s detekcí chodců, systémech pro udržení jízdy v pruzích nebo semi-autonomní automatizované jízdě, kdy je vůz schopen částečně převzít kontrolu nad volantem i pedály. Za stálého dozoru řidiče, který musí mít ruce na volantu a sledovat provoz, je pak vůz schopen téměř samostatně zdolávat dlouhé úseky dálnic či poposkakovat v koloně, čímž snižuje únavu, které je řidiče vystaven.

Fotogalerie
10 fotografií