Specializujete se na prověřování historie, původu a originality ojetin. Co považujete za největší problém, který se na trhu použitých aut vyskytuje? Na co si mají dávat lidé pozor?

Toho je celá řada. Těžko říct jen jeden. Problémem je například to, že 99,4 procent ojetých aut je prodáváno jako nehavarované. Podle dat pojišťoven a servisů, ale i na základě selského rozumu, to prostě není možné. Zatajené havárie patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetin, vydělat se tak dá na autě i více než sto tisíc korun.

Audi A5 po bouračce
Audi A5 po bouračce
Autor: Cebia

Platí to i pro auta po větších bouračkách?

Ano, jedná se i o auta po totálních haváriích. Levně se opraví v neznačkovém servisu, a pak draze prodá. V případě totálních havárií se nové auto nezřídka svaří z několika bouraných vozidel, nebo se použijí díly z havarovaných či kradených vozů. Ale samozřejmě dráž se dá prodat i auto opravené ve značkovém servisu. Každá havárie hodnotu vozu snižuje, když ji zatajíte, vyděláte víc, to je logické.

Audi A5 opravená v inzerci
Audi A5 opravená v inzerci
Autor: Cebia

Máte v paměti nějaký konkrétní případ?

Ano, například Audi A5 vyrobená v roce 2014, na kterou jsme nedávno narazili. U tohoto auta je zajímavé, že zažilo dokonce šest havárií, z toho tři opravdu velké a jednu totální škodu a pořád se prodává a pořád za cenu nehavarovaného auta. Při pěti haváriích vznikla škoda 1,15 milionu korun, a k tomu přičtěte ještě totální havárii, po které už se podle pojišťovny auto nevyplatilo opravit. A přesto jezdí a prodává se jako nehavarované. U takto opravovaných aut ale zpravidla nelze zaručit, jak se budou chovat na silnici.

Ford po bouračce
Ford po bouračce
Autor: Cebia

Může vůbec laik pohledem havárii odhalit?

Zpravidla ne. A její rozsah nemusí odhalit ani v servisu, a kolik lidí si prohlídku v nezávislém servisu před koupí vozu objedná? Je jich málo. Co je vždy podezřelé je, když například patnáctileté auto, ale samozřejmě i mnohem mladší nemá na sobě ani škrábanec. Nebo když má neopotřebovaný vnitřek, jako je řadicí páka, pedály apod. V takových případech bych byl opatrný. Havárii lze odhalit prověřením minulosti auta v systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. Tam lze obvykle zjistit i výši škody a rozsah poškození. AUTOTRACER obsahuje přes miliardu záznamů, minulý týden do něj navíc přibylo téměř 200 milionů záznamů o nehodách a stavech kilometrů vozidel ze zahraničí, zejména z Německa.

Opravený Ford
Opravený Ford
Autor: Cebia

Letos jste analyzovali původ skoro 50 tisíc dovezených ojetin a výsledkem bylo, že každá pátá je z jiné země, než tvrdí prodejce. Co to znamená pro zákazníky?

Například to, že si nevědomky koupí auto třeba z Ománu, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky, Ukrajiny, Balkánských zemí nebo třeba Mexika. Auta, u nichž se falšuje původ, bývají často po havárii, nezřídka po totální bouračce. Často také mívají stočený tachometr a obecně bývají v horším technickém stavu. V každém případě se prodávají za mnohem vyšší cenu, než by měla stát. Auto s německým či českým původem má na trhu vyšší hodnotu než například auto z jihovýchodní Evropy.

Říkáte s německým či českým původem…

Ano, u takových aut se totiž nejčastěji falešně uvádí, že pocházejí z Německa či České republiky.

Martin Pajer
Martin Pajer
Autor: Cebia

Jakých vozů se to týká?

To je různé. Jedná se o běžné vozy, o diplomatické vozy, ale také o luxusní sportovní auta. Například nedávno jsme odhalili nabourané Maserati ze Spojených arabských emirátů. Prodávalo se na Slovensku. Samozřejmě již opravené, po havárii ani stopa. Ale většinou jde o běžná auta, která se prodávají. Tohle byla spíš perlička.

A jak se vám ho podařilo odhalit?

Nechala si ho u nás prověřit pojišťovna. Mělo se jednat o auto vyrobené v roce 2015 v perfektním stavu s českým původem. Zjistili jsme, že v Česku bylo registrované jen dva měsíce. Dovezeno do Česka bylo ze Spojených arabských emirátů. Tam došlo v roce 2018 k havárii a do Česka putovalo bourané auto zakoupené v aukci, které se opravilo v autorizovaném servise.

Není tajemstvím, že zhruba třetina aut má stočený tachometr. Průměrné stočení je okolo 100 tisíc km a cenu to prý zvyšuje v průměru o pětinu. Bývají stočená spíš starší auta?

Bohužel i ta mladší. Počátkem září jsme například narazili na Octavii zakoupenou jako novou v ČR, kterou někdo před první STK, tedy před dosažením čtyř let stáří, stočil z 230 tisíc km na 126 tisíc km, tedy o 103 tisíc km. Data z STK jsou běžně dostupná, proto došlo ke stočení před tím, než bude km nájezd zaznamenán a zpřístupněn. Jen díky tomu, že máme data ze servisů, pojišťoven a dalších mnoha zdrojů, dokážeme stočení odhalit. Přišli jsme i na auta, která byla stočená opakovaně, někdy dokonce o stovky tisíc kilometrů na hodnoty zánovních vozů. Myslíte si, že auto má najeto 13 tisíc km, ale ve skutečnosti má o 300 tisíc víc. Zní to neuvěřitelně, ale je to pravda. Přesvědčit se může každý, tento případ a řadu dalších jsme zveřejnili v Hitparádě stočených aut na www.zkontrolujsiauto.cz.

Jak odhalit minulost auta?

Zadáním jeho VIN kódu na www.zkontrolujsiauto.cz můžete v systému AUTOTRACER odhalit stočený tachometr, havárie a poškození, skutečný rok výroby, z jaké země auto pochází, zda nebylo odcizeno či zda není zatížené leasingem, jeho aktuální hodnotu, přechozí inzerci včetně fotografií, či za kolik se dříve prodávalo a řadu dalších informací.

AUTOTRACER je největší databáze informací o ojetých vozidlech ve střední Evropě. Obsahuje více než miliardu záznamů. Data do něj poskytují pojišťovny, značkové i neznačkové servisy, výrobci a importéři vozidel, policie, finanční instituce, inzertní portály a řada dalších subjektů.