Benzin a nafta stále převažují, ale už dnes si můžeme koupit auta, která pro svůj pohon umějí využívat energii získanou z jiných paliv. Nejrozšířenější je plyn (zatím hlavně propan-butan, ale postupně ho má vytlačovat zemní plyn). Jezdit můžeme také na kombinované palivo benzin a etanol v poměru až 85 procent ve prospěch látky, kterou zatím více pijeme než spalujeme. Také už je na trhu pár aut, která v některých situacích šetří klasické palivo a jedou na elektřinu. Které palivo nakonec zvítězí, je velkou neznámou. Přou se o to i významné vědecké kapacity. Svého času se hodně mluvilo o světlé budoucnosti pro palivové články. V nich se vodík a kyslík přeměňují na elektřinu a vodu. Voda odtéká z výfuku a elektřina pohání elektromotor. Taková auta nyní vyvíjí hlavně Honda a svůj model FCX dokonce již za dva roky hodlá prodávat v USA. Umí jezdit až 160 km/hod. a jeho dojezd je přes pět set kilometrů. Masové rozšíření této technologie v sériových autech je vzhledem ke drahé výrobě palivových článků i samotného vodíku zatím pro příštích deset let dosti nereálné. Naopak podstatně masovějšího rozšíření se dočkají auta spalující ve svých motorech zemní plyn (jeho zásoby jsou na 150 let) či směs nafty a řepkového oleje, případně benzin smísený s biolihem. Domácí plnicí stanice plynu * jednoduchá obsluha * může být instalována všude, kde je přípojka elektřiny a zemní plyn * každé ráno je možno odjíždět s plnou nádrží
Podíl paliv u nových aut v ČR v roce 2006 Ostatní 3% Nafta 28% Benzin 69%
Plyn je tichý Už nějaký ten pátek můžeme na silnicích potkávat líbivý Citroen C3. Tohle auto si teď můžete již přímo v autosalonu objednat ve verzi CNG, tedy s benzinovým motorem 1,4, který je schopen jezdit i na zemní plyn. Pro toho, kdo jezdí převážně ve městě a touží po laciném provozu, může být právě toto auto, jak jsme zjistili při redakčním testu, velice dobrou volbou. Náklady na palivo na ujetí jednoho kilometru jsou totiž v pražské dopravě poloviční oproti jízdě na benzin. V průměru se dá jezdit za korunu na kiometr. To jsou samozřejmě příjemná čísla. Za ně se ale musí platit některými nevýhodami. Tou první je, že kvůli nádrži v kufru se musíme smířit s výrazně menším zavazadlovým prostorem a absencí rezervy. Další nevýhodou je, že v ČR je stále jen několik plnicích stanic, kde si můžete stlačený zemní plyn nechat natankovat. Například v Praze je taková nonstop stanice pouze jedna. Navíc k ní musíte jezdit velmi často. Nádrž je totiž malá (vejde se do ní jen 11,2 m3 plynu) a dá se na ní najet zhruba 150 kilometrů). Takto upravená C3 stojí také o pár desítek tisíc korun více než sériová benzinová a pořizovací náklady se vám tudíž vrátí až po ujetí několika desítek tisíc kilometrů na plyn. Pokud vám při jízdě plyn dojde, nic se neděje, motor se sám přepne na spalování benzinu. Toho můžete mít v nádrži stejně jako v běžné verzi, tudíž celkový dojezd auta je citelně větší. Benzin se používá i při startování, po pár vteřinách se ale motor samočinně přepne na spalování plynu. Jízda na plyn je tichá, určitě tišší než na benzin, avšak pomalejší. Rozdíl je znatelný v akceleraci i v maximální rychlosti. Místo 163 kilometrů za hodinu na plyn pojedete o deset méně. Citroen C3 1,4i CNG Maximální rychlost: 163/153* km/hod. Spotřeba: 6,5 l/100 km /6,6/m3* Zavazadlový prostor: 146 l Cena: 436 650 Kč * údaj za lomítkem je pro pohon na zemní plyn Plusy * velký dojezd * tichý chod motoru při jízdě na plyn * snadné přepínání mezi oběma druhy pohonu Minusy * malý zavazadlový prostor * málo míst k čerpání plynu * menší výkon motoru při jízdě na plyn
Rychlost elektřiny V tu chvíli nebylo na dálnici spojující český Rozvadov s německým Regensburgem rychlejší auto. Když bylo na tachometru 260 a motor měl stále snahu zrychlovat, raději jsme zvolnili. Přece jen nebyla dálnice úplně volná. Nejeli jsme v žádném samoúčelném sporťáku. Hověli jsme si v superpohodlném a přesto supervýkonném sedanu Lexus GS 450 H, který kombinuje pohon klasickým zážehovým šestiválcem s elektromotorem. To, že je tohle auto něčím zvláštní, naznačuje kromě označení (hybrid) na karoserii například i to, že na místě otáčkoměru je ukazatel výkonu elektromotoru. Dohromady s šestiválcem má řidič k dispozici 340 koní, ale při popojíždění ve městě nebo při pomalé jízdě z kopce se benzinový motor samočinně vypne a jedete jen na elektřinu. V takovém případě jste pro chodce vážnou hrozbou. Hybrid totiž nevydává prakticky žádný zvuk. Kvůli akumulátorům najdete v tomhle skoro pětimetrovém lexusu zavazadlový prostor jen o trochu větší než ve fabii, ale na oplátku máte k dispozici zrychlení na stovku pod šest sekund. Podobně jako třeba v Toyotě Prius můžete na dotykovém displeji sledovat ukazatel spotřeby a po přepnutí do jiného režimu schéma ukazující, zda právě pracuje benzinový, elektrický či případně oba motory. Displej ale slouží i k zobrazování obrazu z parkovací kamery. Interiér je skvěle odhlučněn. Je to i proto, abyste si mohli vychutnat hudbu ze špičkového audiosystému se 14 reproduktory. Díky pohonu zadní nápravy je na kvalitní silnici jízda s Lexusem GS 450 H velmi příjemná a zatáčky se dají projíždět i sportovnějším stylem. Na okreskách je však ale třeba styl jízdy přizpůsobit větším rozměrům auta. Lexus GS 450 H Maximální rychlost: 250 km/hod. Spotřeba: 7,9 l/100 km Zavazadlový prostor: 280 l Cena: 1 679 000 Kč Plusy * obrovský výkon * přijatelná spotřeba * maximální komfort Minusy * Malý zazvazadlový prostor * Nezvyklé umístění některých ovladačů * méně prostoru pro kolena cestujících vzadu
Volkswageny začnou využívat odpadky Nový revoluční motor. Ten představil jako funkční prototyp Volkswagen ve velkoprostorovém voze Touran. Podle automobilky spojuje ty nejlepší vlastnosti, které v současné době mají benzinové a naftové motory. Pohonná jednotka vychází z další generace známého turbodieselu 2,0 l, připravované na rok 2008. Díky nejnovějším piezoelektrickým vstřikovačům je možné zahájit proces spalování daleko dříve než ve stávajících naftových motorech. Palivová směs nebude obsahovat pohonnou látku v kapalné formě a při jejím spalování vznikne daleko méně sazí a oxidů dusíku. Motor s označením CCS není schopen provozu na běžnou naftu - a proto se pro něj vyvíjí nové syntetické palivo. Základem pro jeho výrobu bude rostlinný a živočišný odpad. Uvedení do sériové výroby by mělo být možné někdy začátkem příštího desetiletí.