Měl mnoho chyb, jízda za ním bývala kvůli smradu z výfuku utrpením, ale přesto ho mnozí milují. Automobil Trabant, na který se svého času stály ve východním Německu fronty a který je dnes opět nedostatkovým zbožím, slaví letos padesáté výročí. Vozítka, jehož povrchové díly jsou zhotoveny z duroplastu (nikoli z bakelitu jak se často tvrdí), se do zastavení jeho produkce v roce 1991 prodalo přes tři miliony. Trabanty jsou hned po luxusní značce Porsche v Německu nejvyhledávanější značkou zlodějů. Na 1000 pojištěných vozidel zloději ukradli loni 2,2 kusu Porsche a 1,9 vozu Trabant. V ČR jich stále jezdí zhruba pětatřicet tisíc. V žebříčku nejrozšířenějších aut na českém území mu stále patří osmnácté místo a stojí si tedy lépe než třeba Fiat Punto či Volkswagen Polo. Mezi jejich vlastníky ubývá těch, kteří vozítko používají jako každodenní dopravní prostředek. Naopak přibývá nadšenců, kteří si ho šlechtí a účastní se s ním různých srazů a podobných akcí. Hlavní oslavy výročí trabantu vypuknou v létě a na podzim v německém Zwickau, kde se trabanty vyráběly, a kde je dodnes jejich muzeum.
Historie trabantu * první exemplář vyjel z továrny ve Zwickau na počest 40. výročí VŘSR 7. listopadu 1957. Byl to typ Trabant P 50 s dvouválcovým půllitrovým dvoutaktním vzduchem chlazeným motorem. Na ocelovém skeletu měl povrchové panely z duroplastu, což je slisovaná a zapečená hmota z vrstev bavlněného odpadu a pryskryřice. * v březnu 1960 se představil Trabant 500 univerzal - třídveřové kombi se sklopným zadním sedadlem * 1962 - do vozu se začal montovat modernizovaný motor s objemem 594 cm3. Díky němu jel trabant stovkou. Tento vůz se jako vůbec první trabant začal dovážet do ČR. * 1964 - začátek výroby "hranatého" Trabantu 601 * 1965 - začátek výroby "hranatého" Trabantu 601 kombi * 1978 - začátek výroby kabrioletu Tramp, což byla civilní verze původně již několik let vyráběného policejního a vojenského vozu. * 1980 - modernizace vzhledu, například měl nové hranaté nárazníky * 1990 - na jaře začala výroba Trabantu 1,1 s vodou chlazeným čtyřdobým motorem a o pár měsíců později skončila produkce dvoutaktních verzí * 1991 - definitivní konec výroby
Největší klub trabantistů je v Plzni Kousek od plzeňského hlavního nádraží je dům, který zdobí do fasády zasazený rozříznutý červený trabant. V něm sídlí kanceláře, dílna a prodejna náhradních dílů zdejšího Trabantklubu. "Když se rušila na počátku devadesátých let Mototechna, náš tehdejší předseda prozíravě nakoupil obrovská kvanta náhradních dílů. Díky tomu i teď můžeme bez problémů opravovat jak auta našich členů, tak všech ostatních (ti ovšem musejí zaplatit mírně vyšší cenu)," říká předsedkyně plzeňského Trabantklubu Milada Šambergerová. Klub má nyní 300 členů a mezi jeho členy patří i 22letý student Libor Jelínek. "Naši mi vlastního trabanta koupili, když mi bylo šestnáct let, ale tohle auto jsem se naučil řídit už někdy v osmi," vzpomíná. Ten jeho je modrý, je ozdobený na víku kufru přítlačným spojlerem a patří prý nyní k nejkrásnějším v Plzni. Uvnitř nechybí sportovní sedačky, rádio, střešní okno. Tento trabant má také sportovně upravený podvozek, zkrácený výfuk, brzdy z wartburga a posílený motor. "Na něm ještě pracujeme, chci totiž uspět v soutěžích, které se pořádají na srazech trabantistů," říká Jelínek. Srazů jen na českém území bude letos dvanáct.