Zatímco testy na drogy nebo alkohol dělají řidičům policisté průběžně po celý rok, zrak těch, co usedají za volant, je čistě na jejich osobní zodpovědnosti. Prohlídku očí absolvujeme povinně, když žádáme o řidičský průkaz, a pak až po dosažení věku 65 let. Zrak se mezitím může snadno zhoršit i o několik dioptrií. Kontroly navíc probíhají jen u praktických lékařů, kteří mnohdy na pořádnou kontrolu zraku nemají znalosti ani vybavení.

Podle průzkumu, který proběhl v rámci projektu Slepí vrazi, má pouze 28 % řidičů na českých silnicích skutečně dobrý zrak, ale myslí si to o sobě většina (58 %). Podle odborníků přitom stačí -0,75 dioptrie a chodce zaregistrujete ze vzdálenosti 100 místo 200 metrů. A při -2 dioptriích se bezpečná vzdálenost snižuje na pouhých 20 metrů! Za volant přitom podle odhadů usedá až 500 tisíc řidičů, kteří kvůli svému špatnému zraku nemají na silnicích vůbec co dělat.

Bič v podobě nového zákona

Ohrožení vnímají i zákonodárci, a tak se chystá změna, která by pravidelné a povinné testování zraku zavedla. „Pro zrychlení legislativního procesu a větší šanci na schválení jsme se dohodli, že opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu, kterou předkládá vláda,“ komentuje situaci poslanec a předkladatel novely Jan Birke (ČSSD). Uvažuje se kupříkladu o variantě, že by si řidiči museli nechat změřit zrak při výměně řidičáku, tedy každých deset let u běžných řidičů a každých pět let u profesionálů.

Nehody v roce 2017
Nehody v roce 2017