18. prosinec 2018
Svátek slaví Miloslav, zítra Ester

Zrádná zima na silnicích! 4 chytáky, na které byste při řízení měli myslet: Pozor na vítr i mosty!

/
  • Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh.
    19. listopadu 2018 ● 12:56
     

    Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh. Pokud jste do teď žili v představě, že letošní extrémně horký rok se na zimu ani „nezmůže“, tak jste se hluboce mýlili. Máme pro vás čtyři rady, na které byste v tomto počasí měli rozhodně myslet.

  • 1.

    Přezutí pneumatik

    Pokud jste je odkládali s tím, že venku stejně je jako na jaře, tak se co nejrychleji objednejte do autoservisu. Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zejména v použité směsi a dezénu. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi, která se za vyšších teplot nepřehřívá a poskytuje dostatečný kontakt s vozovkou. Zimní pneumatiky zase díky hlubšímu dezénu lépe odvádějí vodu a sníh a mají lepší záběrové vlastnosti.

     

    „Zimní pneumatiky bychom na autě měli mít ve chvíli, kdy denní teploty klesnou pod 7 °C, a to bez ohledu na to, zda je sníh. Ráno se teploty už i v těchto dnech pohybují okolo 0 °C a to je chvíle, kdy hrozí námraza,“ upozorňuje Olga Boučková z oddělení Besip TSK Praha. Pneumatiky, které mají vzorek 6 mm, už mají podle odborníků na sněhu o 20 % delší brzdnou dráhu než pneumatiky nové s 8 mm vzorkem. Sjeté na 2 mm, což už je pod zákonem povolenou mez, potřebují na zastavení o 70 % delší dráhu.

    Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh.

  • 2.

    Pozor na mosty i vítr

    Dávejte obzvlášť pozor na místech, která mohou rychle prochladnout. To jsou zejména mosty a přejezdy. Velmi rychle se na nich i při teplotách okolo 0 °C vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy padne rosa. Řidiči by tak na místech, kde to neznají, měli být zvláště v rizikovém období předvídaví a opatrní.

     

    K dalším nebezpečným místům patří zalesněné nebo zastavěné úseky přecházejí v otevřené prostory. Zvláštní pozornost by pak měla být věnována jízdě na větrných místech, kde proudící chladný vzduch opět často způsobuje námrazu.

    Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh.

  • 3.

    Zrádné koleje i dlažební kostky

    Zvláštní skupinou rizikových míst jsou tramvajové koleje, dlažba a přechody pro chodce. „Ve vlhkém počasí a při nízkých teplotách jsou tato místa velmi kluzká. Zrádná jsou zejména tam, kde se mění povrch. Asfalt a dlažební kostky mají zcela jinou přilnavost, a když se k tomu přidají tramvajové koleje, velmi rychle a snadno se dostanete do smyku,“ varuje Boučková.

     

    Stejně zrádná jsou místa s vodorovným značením, protože bílá saduritová barva je v případě námrazy kluzká doslova jako led.

    Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh.

  • 4.

    Nevyzpytatelní chodci

    Chodci jsou samostatnou kapitolou. Rychle se stmívá a jsou hůře vidět, protože obliba tmavého oblečení neklesá a odrazkami zdaleka není vybaven každý člověk. V zimě a špatném počasí se také výrazně prodlužuje brzdná dráha auta. Řidič na suchém asfaltu zastaví z 50 km/h za ideálních podmínek na 28 metrech. Na sněhu s kvalitními zimními pneumatikami už je to 37 metrů.

     

    Ovšem v případě, že je vše tak, jak má být, tedy řidič se věnuje řízení, reaguje včas, jede předepsanou rychlostí a má auto i pneumatiky v dobrém technickém stavu. Pamatovat bychom tak na to měli i jako chodci a nikdy neměli vstupovat před jedoucí vozidlo, nemáme-li jistotu, že jeho řidič má šanci vozidlo bezpečně zastavit.

    Zima dorazila i do měst a mnohde řidiče překvapil první sníh.

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy