Dé jednička stojí, u Ptuje se tvoří kolony, přesto se potřebujete za každou cenu a co nejméně bolestně dostat k moři? Zkuste to jako my teď na prahu prázdnin trasou přes Budějovice, Salcburk a Lublaň. Sice to nebude nejlevnější, vyhnete se ale hlavnímu proudu!
Na Salcburk
Nebudeme vás unavovat příběhem o tom, jak moc v ČR chybí dálnice D3. Důležitější je, že těch pár už nyní hotových úseků cestu už nyní dost ulehčí a také okreska k Dolnímu Dvořišti už je vlastně slušná. Kousek za hranicí už nás ale vítá rakouská autobahn, po níž je to do Lince cobydup. Ve městě na Dunaji potkáváme zácpu, navigace naštěstí rychle reaguje, my ji objíždíme po okresce a vracíme se na dálnici A1 směr Salcburk. V Mozartově městě zahýbáme na dálnici A10 směr Villach.
Tunely
Cesta nabízí impozantní výhledy na hory, ale i průjezd 6,6 kilometrů dlouhým Taurským tunelem. Ten se v minulosti dostal do novin kvůli šílené nehodě, při níž uhořelo dvanáct osob. Nyní už se zde jede bezpečně dvěma tubusy – jen za průjezd zaplatíte 11,5 eura, v přepočtu přes tři stovky. U Villachu sledujte směr na Slovinsko a Lublaň a dálnici A11, která vás dovede až na hranice. Tedy hranici podjedete tunelem Karavanky, za který dáte dalších 7,2 eura (190 Kč).
Okresky a tank
Dálnice vede až za Lublaň, kde se občas také tvoří kolony. Držte se ukazatelů na A1 – Rijeka/Reka. Následně sjeďte exitem 41 – vše je stále velmi dobře značeno. K chorvatské hranici v tu chvíli zbývá 37 kilometrů po okreskách. Jejich kvalita není zázračná, je tu celá řada vesnic a doprava hustá. Potkáváme také několik zúžení do jednoho pruhu, kde musíme čekat na semaforech. V městečku Pivka milovníky vojenské historie nadchne rozsáhlé vojenské muzeum. My už ale pokračujeme zeleným údolím plným kamionů až k hranicím kousek od chorvatské Rijeky.
Jde to i přes Graz
Cestou přes Dolní Dvořiště se stejně dobře dostanete i na více frekventovanou trasu přes Štýrský Hradec. Za Lincem sledujte cedule na dálnici A9 - město je dobře značené.
Náš verdikt
Jedna z nejdražších tras umožňuje ve velké míře využít rakouské i slovinské dálnice. Cesta Slovinskem na Rijeku patří k méně vytíženým. V nejvíce exponovaných termínech se však můžete zdržet před tunely i u velkých měst.
Náklady k chorvatské hranici v Kč
Rakousko – dálniční známka 235
Slovinsko – dálniční známka 400
Tunely 495
Palivo 736 km, spotřeba 5,4 l/100 km 1192
Celkem 2322
Průjezdní body na chorvatskou hranici
Dolní Dvořiště l Linec l Salcburk l Villach l Lublaň l Postojna l Pivka l Rupa (hranice)
Čím jsme jeli: Kámoš Rapid s litrem
Bude stačit nový motor 1.0 TSI na cestu k moři? Tak možná bude znít častá otázka při výběru zmodernizované Škody Rapid. Odpověď jsme hledali za volantem verze Spaceback vrcholného provedení Monte Carlo.
Po startu jsou zvuk motoru i vibrace tak dobře potlačeny, že na volnoběh o motoru prakticky nevíme. Testovaná silnější varianta o výkonu 81 kilowattů navíc dostala šestirychlostní převodovku, která při dálničním tempu sráží otáčky na pouhých 2600. V tu chvíli se motor ozve vzdáleným duněním jen v opravdu velkých kopcích. Mimochodem auto obsazené dvěma redaktory a těžkým vybavením dokázalo i v prudkých a táhlých stoupáních přes rakouské hory udržet 135 km/h nastavených na tempomatu. Po ostré jízdě v horách musíme konstatovat, že silnější motor než tento snad ani není do Rapidu potřeba. Spotřeba za celou cestu se přitom ustálila na 5,4 litru benzinu na sto kilometrů.
Rapid v této výkonové verzi pořídíte od 321 000 korun. Testované provedení Monte Carlo vyšlo na 403 900 Kč. Na dlouhé trase jsme ocenili hlavně pohodlné sportovní sedačky a navigaci Amundsen za velmi solidních dvanáct tisíc. Cestou nezaváhala, v Linci nám dokonce pomohla vyhnout se šestikilometrové zácpě.
Zaujaly nás i další novinky, ve dne to byla především zmodernizovaná příď, v noci jsme prověřili bixenony, které dosud v nabídce chyběly a nově mají i automatické přepínání dálkových světel.
Klasikou modelů Monte Carlo jsou například černá kola a mřížka chladiče, zrcátka i další designové doplňky lakované touto barvou. Ve výbavě přitom nechybí automatická klimatizace, dešťový senzor ani dekory v interiéru imitující karbon. Za čtyři sta tisíc budete těžko hledat jiné podobně dynamické, a přitom bohatě vybavené auto.
Technické údaje
Škoda Rapid Spaceback
1.0 TSI Monte Carlo
Motor přeplňovaný zážehový tříválec
Zdvihový objem cm3 999
Největší
výkon (kW/ot. za min) 81/5000-5500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)
200/2000-3500
Převodovka 6MT
Největší rychlost (km/h) 198
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,8
Spotřeba paliva (kombinace) (l/100 km) 4,6
Základní cena (Kč) 406 900
Pomocníci na cestě
V polovině června skončilo zpoplatnění roamingových služeb v rámci EU. Pro šoféry to mimo jiné znamená, že bez rizika drahého čerpání dat v zahraničí budou moci využít živé zpravodajství o dopravě v mobilních zařízeních. Jenže ať už využíváte Waze, Here, nebo Google mapy, množství lokálních informací je omezené. Kde získat nejlepší data o projížděných zemích?
Rakousko
Informace o situaci na rakouských silnicích nabízí přímo tamní autoklub ÖAMTC. Na adrese maps.oeamtc.at najdete vše, orientace by však mohla být jednodušší. Pro začátek se zobrazí jen obyčejná mapa, pokud ale kliknete na záložku PKW & Rad, můžete zaškrtnutím políček Verkehrsmeldungen a Verkehrslage aktuell zobrazit nejnovější informace. Je zde i plánovač, který se umí vyhnout aktuálním problémům. Ovládání je ale v tomto případě ještě krkolomnější.
Slovinsko
Další dopravní špunt se může vyskytnout ve Slovinsku - konkrétně před hranicí s Chorvatskem. Aktuální situaci na dálnicích a dalších důležitých tazích naleznete na stránkách www.promet.si. Jedná se o oficiální portál slovinských dálnic, nabízí dokonce i prognózu dopravy podle data – ve slovinštině a angličtině.
Chorvatsko
Skvělým pomocníkem jsou webové stránky chorvatského autoklubu. Na adrese map.hak.hr naleznete mapu, kde si můžete nejen spočítat mýtné na konkrétní trase, ale dokonce i zjistit třeba ceny trajektů. Najdete tu záběry kamer ze zdejších dálnic, ceny paliv, místa měření policií, bankomaty - zkrátka vše. Každý z více než půl milionu bodů zájmu si navíc můžete exportovat do navigace.