Hlavní město Japonska se právě na čtrnáct dní stává Mekkou všech příznivců automobilů. Tokio Motor Show, která se pořádá vždy v liché roky, je největším autosalónem v Asii. Autosalón otevřely novinářské dny, na nichž nemohl chybět ani Blesk. Od soboty se dostane i na veřejnost. Největší změna proti poslední přehlídce z roku 2003 je zcela neautomobilová. Letos u exponátů zcela zmizely ženy. Zatímco dříve bylo velmi obtížné se občas k vystaveným automobilům vůbec dostat, neboť snad před každým křepčila nějaká velmi spoře oděná Japonka, letos modelky chybějí. A když už se někde nějaká objeví, je oblečena navýsost seriózně. Proč? Je to neuvěřitelné, ale i v zemi vycházejícího slunce zvedají hlavy feministky. Minulý autosalón vzbudil jejich velkou nevoli a reakce domácích automobilek byla rázná. Dohodly se, ze poloobnažené modelky jsou pro letošní rok tabu. Ale i tak se muži mají nač dívat. Zatímco v Evropě se vždy na autosalónech těší největší pozornosti vozy směřující do výroby, Japonsko přeje nejvíc studiím. Žádná z domácích automobilek si nedovolí neukázat alespoň jedno auto blízké nebo vzdálené budoucnosti. Jinak by byla nadlouho společensky znemožněna. Ale jen velmi málo aut se dočká sériové výroby. Účast evropských automobilek je v Tokiu rok od roku větší, byť si Japonci svůj trh chrání spoustou obchodních opatření.


Žen bylo kolem aut letos opravdu minimálně. A když už, tak většinou u evropských značek a dámy moc nedráždily oblečením. Mírnou výjimkou v tomto směru bylo Porsche. Pro mnohé japonské žurnalisty to byl takový šok a vzpomínka na léta minulá, že neodolali a s dívkami a vozem Porsche Cayman S se nechali zvěčnit...
Mazda Senku je světovou premiérou, která se prostě nedá přehlédnout. Jde o studii sportovního vozu pro čtyři osoby, kterou pohání wankelův motor (s rotačnim pístem). Ten je uložen mezi oběma nápravami. Jde o nový hybridní agregát s přímým vstřikem. Auto má minimální přední i zadní převis a mimořádně dlouhý rozvor. Posuvné dveře se ovládají elektricky a připomínají křídla v letu.
Nissan Pivo má pro našince mimořádně přitažlivé jméno. S opojným mokem však nemá nic společného. Název vznikl z anglického slova pivot otáčet se. Jde o koncept třímístného městského elektromobilu, který má zvláštní kabinu pro cestující. Ta se totiž dokáže otáčet vůči podvozku o 360 stupňů. Ani ty nejhorší řidičky a řidiči v něm nemusejí mít strach z couvání. Když je třeba, otočí kabinu čelem vzad a jedou zase popředu.
Mitsubishi Outlander je ukázkou, jak má vypadat podařený vůz SUV současnosti. Je robustní, elegantní a zároveň i komfortní. Uveze až sedm osob, přičemž sedadla ve třetí řadě jsou určena jen k příležitostným jízdám. Outlander se nejdříve dostane na domácí trh a do USA. Až pak přijde na řadu i Evropa.