Na začátek vyvrátíme jeden z mýtů, který mezi motoristy koluje: zcela bezúdržbová baterie neexistuje.

Každá totiž vyžaduje alespoň základní péči. V případě bezúdržbových se sice počítá s tak malou spotřebou vody, že ji nebudete muset za celou životnost doplňovat, ale to ještě neznamená nechat ležet akumulátor bez povšimnutí.

Jako by motoristé zapomínali na doby, kdy museli každé dva týdny dobíjet a co dva měsíce dolévat destilovanou vodu.

Staré baterie už pod padesát procent kapacity nenastartovaly a tím se zachránily. Jenže moderní akumulátory mají vysoké startovací proudy až do poslední chvíle. Pokud se o akumulátor dobře staráte, vydrží místo obvyklých 5 let klidně 8 až 10. Příklad? Nejeden prodejce baterií vzpomíná na doby, kdy k němu přišel zákazník s akumulátorem koupeným v Tuzexu. Dobře o něj pečoval a vydržel mu třeba sedmnáct let. Požadoval opět ten samý.

To už se nestane, ale když si vezmete k srdci našich pět rad, prodloužíte životnost baterie opravdu pořádně.        

víte, že...

  • startovat máte maximálně po dobu 8 sekund? Pokud mezitím motor nenaskočí, vyčkejte minutu, až se baterie vzpamatuje, a pokračujte ve startu.
  • vždy se nejprve připojuje kladný pól a až poté záporný? Je to kvůli jiskření, které takto nevzniká.
  • při nabíjení akumulátoru vznikají třaskavé plyny? Pod víkem vydrží až týden. Proto se ihned po nabití nedoporučuje akumulátor přenášet. Stačí pak třeba statická elektřina z oblečení a přijde výbuch. Není to zase tak neobvyklé.

Autor: archiv

 

JAK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST BATERIE

Dobíjejte

Nejezděte krátké trasy, aniž byste dobíjeli! Pokud je dvanáctivoltový akumulátor vybit na 12,2 V klidového napětí a méně (plně nabitý má 12,6 V), začne proces ukládání sulfátu na deskách. Pokud funguje řádně nabíjecí soustava, musíte ujet alespoň 12 km souvislé jízdy na dodání proudu odebraného při startu.

Kontrolujte hladinu kapaliny

V bateriích je 37% roztok kyseliny sírové a vody. Platí, že pokud rychle ubývá, ukazuje to na závadu v dobíjení. Přesto se voda odpařuje a je třeba jednou za čas doplnit podle potřeby – doplněním i kyseliny by se změnila koncentrace, proto se dolévá jen destilovaná voda. Desky totiž nikdy nesmí být zcela na suchu.

Důležitý je typ baterie
Větší kapacita akumulátoru nevadí. Máme zlaté pravidlo: pokud je prostor pro silnější baterii, v každém případě to udělejte. Moderní rounová (AGM) baterie nevadí ani ve starším vozidle, pokud má v pořádku dobíjecí soustavu, která nám dává nabíjecí napětí alespoň 14,50 V na 12 V akumulátor.

Kontrolujte kontakty

Obvyklou součástí periodických servisních prohlídek bývá i kontrola svorek na akumulátoru. Dnes se používají moderní ocelové nebo mosazné. I ty je ale třeba čistit a ošetřovat proti oxidaci speciálním tukem na póly. Pokud použijete obyčejnou vazelínu, zhoršíte tím vodivost. Zkontrolujte přitom stav kabelů. Každé nalomení dramaticky mění odpor. 

Skladujte v suchu

Pokud v zimě vůbec nejezdíte a nejste schopni připojit akumulátor na dobíjecí stanici, odpojte ho a doneste domů. Musí být v suchu, protože ve vlhku vznikají plazivé proudy a rychleji se vybíjí. Stejně tak vadí i pokojová teplota, při níž se rychle odpařuje voda. Dejte akumulátor do sklepa, nesmí tam ale mrznout!