Je z vás počtem let i absolvovaných kilometrů dneska za volantem rutinér?

Býval jsem řidičem, který měl radost, že sedí za volantem a někam jede. Počtem odkroucených kilometrů mě však tahle chuť opouštěla. Ale nevyprchala! To znamená, že jsem za volantem stále aktivní a připravený reagovat.

Vzpomenete si na nadšení ze svých řidičských začátků?

To bylo období, kdy jsem doslova hltal knížku Dalibora Janka „Rychle a bezpečně“ a chtěl si všechno vyzkoušet. Pravdou je, že tomu tehdy odpovídal i počet rozbitých aut. Naštěstí to odnesly pokaždé jenom plechy.

Svého času jste vyslovil sen svézt se v Porsche 911 Carrera. Splnil jste si ho?

Myšlenka vznikla zásluhou filmu, kde hrála moje maminka Dana Medřická a tohle auto v něm mělo stěžejní roli. Stalo se pro mě synonymem rychlosti. Svezl jsem se v něm před několika lety zásluhou kamaráda, ale tím to skončilo. Když jsem viděl, jak přestala mít přední světla ostré hrany a všechny tvary auta se zaoblily, ztratilo pro mě osobitost, kterou jsem na něm obdivoval.

Autor: Archiv

Až natolik vás to poznamenalo?

Před dvěma roky se mi naskytla možnost koupit si tenhle model jako ojetinu, ale ztráta iluzí byla jedním z důvodů, proč jsem ho odmítl.

Byly i další příčiny?

Dilema, které jsem musel řešit.

V čem?

Potřebuji auto na tahání přívěsu s koňmi, což mě limituje. Vždyť současně musím mít vůz na normální jezdění, aby nebyl velký, měl výkon a spotřebou mě nesežral zaživa.

Jak to řešíte?

Léta jsem to zvládal dvěma audinami, které skončily na motor po sto třiceti tisících kilometrů. Nahradil je bavorák 330xi. Úžasný tahoun, skvěle držel, ale když jsem měl za sebou přepravník s koníky, nevešel se spotřebou pod dvacet litrů na sto.

Dají se srovnat pocit za volantem auta, řídítky motorky nebo v sedle koně?

To nejde.

Proč?

Motorizované dopravní prostředky používáme pro to, abychom se co nejrychleji dostali z bodu A do bodu B. To dostává koně do pozice kamaráda, a nikoliv už dopravního prostředku.

Autor: Archiv

Jak se stavíte k těm, co koně takhle využívají -  třeba městská policie?

Pro zvířata to může být zábava, ale je zapotřebí zajistit jim základní životní potřebu. Tou je život ve stádu. Nejde držet koně jedenadvacet hodin ve stáji a tři hodiny denně se mu věnovat. A také je pro něj přirozenější pohybovat se po městské dlažbě neokovaný. Použil bych srovnání, že je to něco podobného, jako byste autu dali místo pneumatik kovové obruče. Co to udělá s nápravami, pérováním nebo závěsy kol?

Řídit auto v létě při dovolené přináší aktivnější jízdu. Máte ji raději než tu se spoustou dopravního omezování?

Jasně! Pokud by lidé měli dodržovat striktně předpisy, jezdili by pouze jeden za druhým bez jakékoliv jiné možnosti. Aktivní pohyb dopředu je bezpečnější než tupé posunování se ve stádu.

Autor: Archiv

Záleží vám na tom, co řídíte?

Snažím se užít si každý dopravní prostředek, protože je něčím zvláštní. Může jít o zajímavého i třeba polorozpadlého veterána nebo nejnovější model.

Co děláte za volantem nejčastěji?

Pospíchám. Pokaždé si však jízdu užiju, protože se pohybuji po silnicích svižně, takže jsem neustále ve střehu a vnímám všechno kolem.

Nechtěl jste si někdy zkusit něco rychlejšího regulérně?

Jako kluka mě lákala rallye, ale postupem času mě tahle myšlenka opustila. Může to být adrenalin, poslat auto do zatáčky v kontrolovaném smyku, ale to chce trénink a získat určité návyky. A to už nechám raději mladším.

Proslavil jste se rolí policisty ve filmové sérii kameňák. Jaké máte zkušenosti s opravdovými kolegy-policisty?

Více dobré než horší. Možná právě díky Kameňáku. Ale jedna věc mě mrzí.

Co?

Stali se z nich výběrčí daní, nikoliv pomocníci v dopravě. Když nezinkasují za měsíc určitý obnos na pokutách, mají problém. V tom je princip jejich hesla Pomáhat a chránit? Vždyť dneska když člověk vidí na silnici policistu, jako první ho napadne, že něco provedl a bude za to potrestaný. Do háje, ale tak to přece být nemá!

Autor: Archiv

Vidíte řešení?

Policisté by měli mít pravomoc řešit situaci podle aktuálního děje, nikoliv podle předem daného ceníku pokut, ze kterého nesmí slevit, spíš naopak. Když jedu rychle, nic neudělám a nikoho neohrozím, dostanu pokutu. Pokud někde na pár minut zastavím, abych si něco vyřídil, mám na autě po pěti minutách botičku. To jsou principy dopravní výchovy a prevence? Dnes je na silnicích a ulicích tolik značek, že dělají z řidičů jenom ono tupé stádo pohybující se odněkud někam, o němž jsem už mluvil. Kdokoliv vybočuje, budiž potrestán.

Zastáváte se tedy na silnici „svobodomyslných“?

To v žádném případě! Policisté přece dokážou odlišit to, co je záměr, zloba, agresivita. Podle toho se mají chovat k řidičům. Jaký je rozdíl mezi člověkem, který jede rychle jako hovado, a ještě se chová jako hulvát? A mezi osobou, která jede stejně rychle, ale omluví se, že spěchá? To by mělo být na policistech, aby poznali, koho mají před sebou. Ne aby byli posuzováni podle toho, kolik vyberou na pokutách. Vytáčí mě například, jak inkasování peněz za přestupky řidičů dávají policisté do souvislosti s tím, kolik zachránili životů. To je přece holý nesmysl. Nikdo ještě nezachránil ostatní řidiče tím, že je bude pokutovat za cokoliv a kdekoliv.

Co navrhujete?

Ať se každý stará, aby neohrožoval lidi kolem sebe. Naprostá většina řidičů přece nejezdí tak, aby jiným ubližovala. Kriminalizace dopravního provozu je pro mě absurdní. Dejme řidičům nejen teď v létě při cestách na dovolené trochu svobody!

Dosavadní auta Václava Vydry

Poběda, VAZ 2101, Fiat 127, Škoda 105, Polski Fiat 126, Škoda 120, Škoda 100, VW Golf 1,9 D, Ford Sierra 2,3 D, Fiat Tempra 1,9 TD, Peugeot 405 GRDT, Citroen XM 2,2 TD, Škoda Octavia 1,9 TDi, Audi A4 Quatro 1,9 TDi, VW Passat 2,5 TDI 4 Motion, Audi A6 Allroad, BMW 330xi, Mercedes-Benz ML 270 CDi, Mini Cooper S.