„To by mě zajímalo, jak to bude vypadat, až s fabií pět lidí vyrazí na hory,“ zněla motivace k exkluzivnímu testu. Pět chlapů + dva snowboardy s botami + tři lyžařské komplety + příčníky a rakev = 555 kg. Krásně kulaté číslo, o 25 kg větší, než povoluje výrobce. Jak říkával mistr Jára Cimrman, aby to bylo jako ze života. Doma se před cestou také nevážíte…

Statečný bojovník

Nastupujeme – nebo spíše plníme auto – v Kosmonosech s nadmořskou výškou 273 m n. m. Sportovní náčiní směřuje do střešního boxu, který nám „pěkně“ zvýší aerodynamický odpor, boty do kufru a živá zátěž na sedadla. Zatímco na předních sedadlech panuje dobrá nálada, zezadu se ozývá funění a remcání. „Nevejde se mi za tebe levé koleno a u kraje šoupu hlavou o strop,“ hlásí 182 cm vysoký pasažér za řidičem. Ale bez emocí: vzadu je dostatečně široký sedák, třem ramenatým tvorům je však těsno v oblasti ramen.

Pohledná, útulná a ergonomicky zdařilá palubní deska nikde netlačí ani posádku neomezuje. Audiosystém, klimatizace i ostatní ovladače jsou rozmístěny na výsost logicky.
Pohledná, útulná a ergonomicky zdařilá palubní deska nikde netlačí ani posádku neomezuje. Audiosystém, klimatizace i ostatní ovladače jsou rozmístěny na výsost logicky.
Autor: Archiv Blesk

Blíží se ostrý nájezd na rychlostní silnici R10. Navzdory půl tuny na bedrech jede kombík jako po kolejích. Na spěch ale musíme zapomenout. Nic jiného se ani nedalo čekat, naopak pozitivní postřehy se začínají hromadit. Ani na vytočenou trojku nemá tříválec rušivý zvuk. A v kopcích si litr drží tempo déle, než bychom tipovali. Je to statečný bojovník.

Z Liberce na vrchol Ještědu (1012 m n. m.) se klikatíme v permanentním stoupání, kde pětka se čtyřkou postrádají smyslu, zato na trojku toho pružný motor zvládá víc, než jsme čekali. Dvojka přichází ke slovu až ve vyloženě utažených pasážích. Pesimisty možná napadlo, že budeme muset tlačit, ale o něčem takovém nechce červené kombi ani slyšet. Zkoušíme zastavit v zasněženém kopci a opět se rozjet. S noblesou… Odspodu má litr síly na rozdávání.

Jsme na parkovišti pod vrcholem a nezbývá než poplácat základní Fabii Combi po ramenou. Půltunové břemeno vytáhla do kilometrové výšky spolehlivou, vytrvalou silou.

Stačí litřík pod kapotou?

Zmenšování zdvihového objemu a redukce počtu válců patří k samozřejmostem dnešního autosvěta. Přesto přítomnost litrového tříválce v novém škodováckém kombi, které má hlavně u nás doma značný potenciál stát se rodinným vozem č. 1, širokou veřejnost zaráží. „Vždyť ve své staré fabii mám nijak zázračnou dvanáctistovku HTP, a teď mi ještě dvě deci uberou?“ slýcháme běžně kolem sebe. Volba motoru pro náš test nemohla být jednodušší. Co nám říkají fakta? Fabia II 1.2 HTP měla 51 kW a 112 N.m. Fabia III s motorem známým ze citigo má kilowattů 55, ale newtonmetrů jen 95. Přitom decentně narostla a má větší kufr. Nový motor je nesrovnatelně tišší. Proti HTP jiný svět. V táhlých kopcích se motůrek drží dlouho statečně, spotřeba nejlevnější se v našem testu pohybovala od pěti do šesti a půl litru.

Kombi je samo o sobě tuhé, nekroutí se a přitvrzený podvozek mu vůbec neuškodil. Naopak proti krátké fabii působí stabilnějším dojmem v rychlých obloucích a při vyhýbacím manévru si nepřipadáme jako na lodi, ale cítíme k autu větší důvěru.
Kombi je samo o sobě tuhé, nekroutí se a přitvrzený podvozek mu vůbec neuškodil. Naopak proti krátké fabii působí stabilnějším dojmem v rychlých obloucích a při vyhýbacím manévru si nepřipadáme jako na lodi, ale cítíme k autu větší důvěru.
Autor: Archiv Blesk

Hodnocení

+

Rekordní objem kufru 530 litrů, prostorný interiér, vyvážené jízdní vlastnosti, síla motoru v nízkých otáčkách

 -

Pro někoho příliš měkká sedadla

Základní údaje

Délka 4257 mm

Šířka 1732 mm

Výška 1467 mm

Rozvor 2470 mm

Motor 1.0/55 kW

Spotřeba 4,8 l/100 km

Základní cena modelu 262 900 Kč

Testované auto 276 900 Kč