Přeprava většího množství zavazadel i osob na delší vzdálenost, tedy pro mnoho rodin typická situace spojená s cestami, se odráží na prodejnosti velkoprostorových automobilů a vozů s karoserií kombi a MPV v rámci celého roku. Už dávno neplatí, že MPV se prodávají zejména na jaře a SUV naopak na podzim. Velké autobazary proto nyní udržují široký výběr těchto vozů po celý rok. Zákazníci zpravidla přicházejí s jasným cílem koupit si vůz, kterým dopraví sebe i svou rodinu pohodlně a bezpečně na chalupu nebo v zimě na dovolenou na hory. Zákazníci, kteří u největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě AAA AUTO hledají vhodný vůz pro svoji rodinu, volí v 58 % vozy kombi, ve 23 % MPV a v 19 % SUV.

„Rodiny často volí nákup ojetého rodinného automobilu jednak z důvodu jejich praktičnosti, ale také z důvodu výrazné finanční úspory ve srovnání s pořízením automobilu nového. Například po čtyřech letech provozu totiž běžné rodinné vozy ztratí průměrně polovinu z původní pořizovací ceny nového auta. Část takto ušetřených peněz mohou následně investovat třeba do dovolené, kam v mnoha případech odjíždějí právě nově pořízeným vozem,“ potvrdila výběr Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.
Nejoblíbenějšími ojetými „kombíky“ jsou vozy značek Škoda, Ford a VW s modely Octavia, Fabia, Focus, Mondeo a Passat. U MPV vedou kompaktní modely v čele se Škodou Roomster, následuje Renault Mégane Scénic, Citroën C4 Picasso a Ford C-MAX. Nejpopulárnějšími rodinnými SUV jsou Hyundai Santa Fe a Kia Sportage.

Podle dat AAA AUTO přibližně třetina zákazníků upřednostňuje u kombi a MPV náhon na všechna čtyři kola, u SUV pak tři čtvrtiny. Nejoblíbenější barvou u ojetého rodinného auta je šedá nebo stříbrná. Dvě třetiny zákazníků pak v tomto tržním segmentu upřednostňují diesel.
„Velikost automobilu není jen o zavazadlovém prostoru, ale i o počtu sedadel. Většina rodin je tří- až čtyřčlenná, proto vybírá nejčastěji mezi vozy kombi. Vícečetné rodiny upřednostňují vozy MPV, které nabídnou více místa i pro umístění autosedaček. Pro přepravu menších dětí je užitečné vybírat vůz s úchyty ISOFIX, do kterých se snadno zacvakne autosedačka, a dítě je tak bezpečně přepravováno na kratší i delší vzdálenosti,“ uvedla Karolína Topolová. „Velmi oblíbenou nadstandardní výbavou jsou i roletky na oknech pro zastínění při ostrém slunci nebo střešní ližiny, dodala Topolová.

Vícečlenné rodiny uvažující o sedmimístném MPV by měly mít na paměti, že při využití třetí řady sedaček se u mnoha modelů objem zavazadelníku redukuje do takřka nepoužitelných rozměrů. Cesta na delší dovolenou v sedmi lidech se tak v praxi neobejde bez přídavného střešního boxu. Zároveň je namístě připomenout, že místa pro cestující v třetí řadě jsou většinou vhodná jen pro děti. Prostor pro nohy je zde velmi omezený a dospělý člověk či odrostlejší potomek zde nebude chtít strávit déle než půl hodiny. Proto je vhodné vzít s sebou do autobazaru celou rodinu a přepravní kapacitu vybraného vozu pořádně vyzkoušet.
