K nejčastějším škodám způsobenými výtluky totiž patří poškozená kola a pneumatiky, prasklé poloosy či mechanické poškození motoru. Škody se mohou vyšplhat do desítek tisíc, ale bez havarijního pojištění se náhrady nedočkáte. To má přitom sjednaná jen čtvrtina řidičů.

Značka jako alibi

„I když dojde ke škodě na konkrétním výtluku, správce či vlastník komunikace je obvykle zbaven zodpovědnosti tím, že je výtluk označen značkou Nerovnost vozovky a Snížená rychlost,“ vysvětluje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným. V takovém případě totiž padá vina na řidiče a náhrady za škodu se nedomůžete.

Hlavně foťte!

Výjimkou jsou situace, kdy nelze jednak jinak, než do výtluku najet. Může se tak stát v místech, kde není žádná možnost manévrovat, nebo tam, kde by za takových okolností mohlo dojít k ohrožení chodců. „Odpovědnost za škodu nastává tehdy, jedná-li se o náhlou a nečekanou závadu,“ vysvětluje Fládr. „Je ale nutné prokázat, že ke škodě došlo najetím do konkrétního výtluku, například svědeckou výpovědí spolujezdce,“ dodává. Dobré je výtluk spolu s nějakým předmětem vyfotografovat tak, aby byl z fotografií patrný rozměr výtluku a zdokumentovat i chybějící značení.