Hlavně se nezmiňujte o světlech. Subaru si vychutnalo dva roky trvající kritiku ohledně provedení přední části inovované Imprezy a rozhodlo se už po tak krátké době k zásadnímu kroku, na trh vypustilo další model... Kontroverzní oválná světla nahradila u mohutně faceliftovaného nástupce více klasické, obdélníkové, ovšem zaoblené reflektory. Automobilka si velmi dobře uvědomovala, že ztvárnění její Imprezy by mohlo zbytečně snížit její prodeje, přeci jen fantastické Mitsubishi Evo VII je těžký soupeř, a teď ještě k tomu i nový Ford Focus RS, který jen dokazuje, že pro parádní zážitky za volantem nepotřebujete čtyřkolku. Impreza, kterou vidíte na fotografii, je top model řady s označením WRX STi, a je tedy tím nejsilnějším, co si u Subaru můžete objednat. Na náš trh by se přitom nový model měl dostat už začátkem příštího roku. No a na co se tedy můžete těšit? Kromě zmiňovaného faceliftu, který ale v sobě skrývá i větší a vážně hodně mohutnou kapličku na kapotě, zlepšující chlazení stlačeného vzduchu turba i větší křídlo na zádi. V našem případě pak klasickému modrému laku sekundovala i sedmnáctipalcová kola, jak jinak než ve zlatém provedení. Subaru je ale pyšné především na to, co dostalo pod kapotu. Facelift se tak neprojevil jen na vzhledu, ale i na technice. Dvoulitrovému boxeru do jeho válců vhání kvanta vzduchu zcela nové a mnohem efektivnější turbodmychadlo s menší turbínou, které je už velmi blízko tomu, co používá Mitsu u EVO VII. Změny jsou přitom více než rozeznatelné. Motor, v našem případě určený pro japonský trh, dosahuje výkonu 280 koní (206 kW) a točivého momentu 394 Nm. V reálu ale poznáte rozdíl už při prvním ostřejším startu. Motor nečeká až do nějakých tří tisíc, kdy se konečně nadechne (tak jako tomu bylo dosud), ale stačí mu o tisíc otáček méně na to, aby podal slušné výkony. Samozřejmě to neznamená, že by mu vyšší otáčky neprospívaly, oněch 394 Nm dosahuje až ve 4400 otáčkách. V době testu ještě automobilka nezveřejnila oficiální hodnoty zrychlení, nicméně mluví se o zvládnutí stovky za něco lehce málo přes pět vteřin. Oproti předchůdci to tedy není nijak zázračná změna, nicméně motor je nyní mnohem pružnější při běžném ježdění, kdy řidič není nucen tak často podřazovat. No a má to, jako snad vše na světě, nějaký ten háček? Bohužel ano. Vyladění motoru pro japonský trh se v Evropě neukáže. I u nás tak budeme odkázáni na model se sníženým výkonem kvůli emisím na 265 koní. Jednoduchou úpravou se však lze dostat minimálně na hodnoty uváděné u japonské verze... Nejen v akceleraci je ale nová Impreza fenomenální. To nejlepší samozřejmě čeká až na místech, kde se rovinky změní v zatáčky a kvalitní asfalt nahradí ten parádní, český. Subaru totiž dalo Impreze do vínku i zcela přepracovaný podvozek. Nové STi tak zachází zase o kousek dál a na cestách těží z jiných tlumičů, pozměněných pružin, pevnějších závěsů a tužšího stabilizátoru na zadní nápravě. K tomuhle není co dodávat, jednoduše fantazie. Navíc, s novým nastavením, nemá STi držené pod krkem takovou chuť k nedotáčivosti. Jako přídavek k centrálnímu diferenciálu a přednímu LSD Suretrac, Subaru plánuje nabízet (opět bohužel jen na japonském trhu) i DCCD (Driver's Control Centre Diff), který umožňuje řidiči zvolit, jak bude převodovka přenášet výkon na jednotlivá kola. Systém přitom umí rozpoznat i protáčení kol a zefektivnit přenos síly na silnici. Výsledkem jsou mimo jiné i výjezdové rychlosti ze zatáček vyšší než kdy jindy. Bohužel, jen v Japonsku... No a jak už jsme si zvykli, jedinou slabinou Imprezy jsou opět brzdy. Přestože dodávají dostatek síly, nesou značku Brembo, vpředu mají kotouče průměr 326 a vzadu 316 mm, zpětná reakce pedálu je bohužel příliš utlumená, necitlivá. Celkově je tak nové STi zase o něco blíže hardcoru EVO VII a nabízí více než dosud. Sedněte za volant, a poslední věcí, na kterou se vás budou spolucestující ptát, budou její nová světla...