Chtěli byste si pořídit vozítko, ale nemáte na nové? Pak se zkuste poohlédnout v autobazaru. V čem byste měli mít jasno? Kolik peněz hodláte vydat (jestli můžete auto zaplatit hned, nebo si ho pořídíte na leasing, případně na úvěr) a k jakému účelu ho pořizujete. Pak už jen stačí zajít do solidního autobazaru, kde vám doporučí konkrétní vozidlo. Dejte si pozor! * Na stáří vozidla. U ojetých aut ovšem zcela neplatí čím starší tím horší (záleží na počtu najetých kilometrů, předchozích majitelích a zda nebylo bourané). Například dva roky starý vůz může mít za sebou několik havárií, a pokud stačil vystřídat více majitelů, je jeho stav pravděpodobně mnohem horší než u pět let starého auta, které používal jeden člověk na občasné projížďky. * Na stav vozidla. Auto si pořádně prohlédněte, nejlépe s odborníkem, kterého si na nákup přivedete s sebou. Seriózní autobazar vám to bez řečí umožní. Se "svým" poradcem absolvujte zkušební jízdu. Když si budete auto pořizovat prostřednictvím leasingové společnosti, může vám při nákupu poradit jejich zkušený pracovník. * Na servisní knížku. Zde jsou uvedeny podrobnější záznamy o technickém stavu vozu a jeho kontrolách. Může se ale stát, že ji předchozí majitel autobazaru nepředal. To ale nebrání prodeji a nepoškozuje to nového majitele. Autobazar můžete požádat o potřebné informace, případně o kontakt na předchozího majitele, který vám řekne víc. * Na tzv. VIN (Vehicle Identification Number). Z tohoto 17místného kódu se u moderních automobilů (vyrobených po roce 1980) dají vyčíst veškeré potřebné údaje: o výrobci, roku výroby, typu karoserie, kubatuře motoru, výbavě vozu. VIN je v podstatě rodné číslo vozu a nejčastěji ho najdete na přepážce mezi motorovým prostorem a kabinou nebo na tzv. klobouku pravého tlumiče. * Na havárie. Garanci, že vůz nebyl havarovaný, by měl dát prodejce, jenže ne všichni prodejci ji poskytují. Proto si pečlivě pročtěte kupní smlouvu! A podívejte se na pár maličkostí. Mají různé části vozidla jiný lak? Nedoléhá na originálních spojeních blatník? Nebo jste objevili jiná neoriginální spojení daných dílců či viditelně opotřebované šrouby? Vůz při jízdě nedrží přímý směr? Kontrolu nepodceňujte, i když se tvrdí, že dobře opravenou "havárku" laik těžko pozná. Na vůz z autobazaru se ze zákona poskytuje půlroční záruka. A kdy má kupující právo auto vrátit? Určitě ne tehdy, když smluvně potvrdil, že si je vědom stavu vozu (že ho pořizoval s konkrétními vadami nebo s tím, že bude muset v dohledné době některou ze součástí vozu vyměnit). Peníze by vám však měli vrátit, pokud se zjistí, že vůz byl kradený - i když prodejce nabízené vozy prověřuje v centrálním registru odcizených vozidel, na podobnou skutečnost se může přijít i později. Pozor, jde o nadstandardní službu a není poskytována automaticky. Pídit se ovšem můžete i sami, například formou textové zprávy mobilu (0608/938938). Co ale sami těžko zjistíte, je, jestli vůz není zatížený leasingem nebo zástavním právem, což je rovněž velmi podstatné. Při prohlídce auta zkontrolujte: * motor (čistota, prosakování oleje) - na generálku je zralý, vychází-li z výfuku modrý nebo černý kouř * brzdy (nejsou-li zkorodované) * pneumatiky (příliš sjeté gumy znamená vyměnit je za nové, což je relativně vysoká investice) * stav karoserie (koroze, promáčkliny, odřeniny, opravy laku, lícování dveří a kapoty) * řízení (vadí vůle v řízení - poznáte ji například při prudké akceleraci a brždění, kdy vůz nedrží směr) * spodní část vozu (pozor na olejové skvrny, nový nátěr může zakrývat korozi)