Když svalnatí mladíci a svůdné děvy odtančili od perleťově bílé Škody Octavie, mohla nezasvěceným zklamáním spadnout čelist. Trochu vymazlenější kombík z Boleslavi a co? Jenže Octavia Green E Line představuje historický okamžik – první český vůz s čistě elektrickým pohonem, který se příští rok začne testovat a pak záhy i sériově vyrábět.

Vůz má speciálně konstruovanou podlahu pro montáž baterie, elektronické řídicí jednotky a elektromotor. Blok akumulátoru je sice částečně umístěn i v zavazadlovém prostoru, ale jeho objem omezuje jen nepatrně. I rozměry kabiny jsou totožné s tím, jaký nabízí Octavia Combi se spalovacím motorem.

Přístrojová deska řidiče přehledně informuje o stavu nabití akumulátoru i zbývajícím dojezdu vozu. Řidič také ví, zda právě proud spotřebovává nebo naopak získává brzděním, nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.

Elektromobily se tu chlubí i další přední výrobci, především Francouzi a Asiaté. Elektrický sporťák přivezla Audi... Přichází tedy pro motoristy čas zásuvek a nabíjení?

Někteří odborníci však pařížskou elektrickou revoluci brutálně potlačují srozumitelnými argumenty. Na co drahý elektromobil, jehož lithium-iontové články se vyrábějí jen na jednom místě v Číně, kde se patrně s životním prostředí nemazlí, když tu vystavují třeba nový, vychytaný model Volkswagenu Passat, který ujede 100 kilometrů za 4,2 litru nafty?

Fotogalerie
8 fotografií

Parametry octavie na elektřinu

* Max. výkon: 85 kWH

* Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12 s

* Max. rychlost: omezena na 135 km/h

* Dojezd: 140 km

* Hmotnost akumulátoru: 315 kg

O novinkách, autech budoucnosti i ženské kráse na pařížském autosalonu čtěte v tištěném Blesku v sobotní příloze