Fotogalerie
10 fotografií

Blesk otestoval různé druhy bot, které používají hlavně řidičky. A výsledek? Kdybychom nebyli na uzavřené trati, bylo by naše auto na padrť. Řízení v letních žabkách totiž znamená nekoordinované reakce, v jejichž důsledku testovací vůz vyletěl z trati.

Blonďatá řidička s brýlemi přes celý obličej a městský džíp s pohonem všech kol – z této kombinace profesionálním řidičům naskakuje husí kůže. Dobře vědí, že jde o zpravidla ďábelský mix přehnaného sebevědomí a naprosté absence rozvahy.

Sedíce vysoko nad ostatními, se totiž mnozí šoféři domnívají, že jejich moderní auta nabitá elektronikou zvládnou všechno za ně, a oni tak mohou při řízení v klidu kouřit, telefonovat i obědvat zároveň. „Něco jako správnou obuv běžné řidiče ani nenapadne řešit,“ potvrzuje Blesku Jan Faktor, instruktor Školy bezpečné jízdy MaxCars. Tím spíš, že v dopravních pravidlech o tom nenajdete ani slovo.

Takhle to nejspíš dopadne, když má řidič na nohou žabky...
Takhle to nejspíš dopadne, když má řidič na nohou žabky...
Autor: Jiří Černohorský

Žabky jsou vražedné

„Je to bohužel tak, v Česku není možné postihnout řidiče při soukromé cestě za nevhodnou obuv, i kdyby řídil v super nebezpečných lyžácích,“ potvrdil Blesku Pavel Nosek z Ředitelství služby dopravní policie. „Správnost obuvi je možné řešit jen u pracovních cest, na které se vztahují předpisy Úřadu bezpečnosti práce,“ dodává.

A právě žabky, letní obuv bez pevné paty, patří k těm vůbec nejnebezpečnějším typům, což se v našem testu potvrdilo. Když jsme v padesátce dělali vyhýbací manévr, noha se řidičce smekla a vůz vyletěl z dráhy.

Jak a kde jsme testovali:

Náš vůz jezdil po povrchu hladkém jako silnice v prvních minutách deště, kdy se voda mísí z prachem a pylem. Řidiči to málo vědí, jenže tehdy jsou cesty kluzké jako uježděný sníh! Na dráhu najížděla redaktorka vždy v rychlosti 50 km/h, prudce zpomalovala, pak brzdu povolila, spojka zůstala vymáčknutá, následoval rychlý vyhýbací manévr volantem a výjezd uličkou kuželů, kde bylo třeba opět přidat plyn.

S každým párem bot projela trasu třikrát. Jako testovací vůz posloužil městský džíp Mitsubishi ASX 1,8 DID. Svému řidiči pomůže v krizové situaci nejen stabilizačním systémem ESP, ale i přiřazením pohonu zadních kol (při testu záměrně vypnuto).