Právě vloni způsobila krize velký propad nových i ojetých aut. „Během půl roku spadla cena Škody Octavia z roku 2008 skoro o sto tisíc. Letos od ledna asi o 4 procenta, tedy asi o 13 tisíc korun,“ říká Jan Mráz, produktový manažer AVÍZO.cz.

Letošek je vůbec na snižování cen skoupý. Zájemců je už docela dost, bazary ani soukromí prodejci nemusí zlevňovat. Například u favorita českých řidičů Škody Fabie se cena modelu z roku 2008 za první čtvrtletí nezměnila a prodává se stále kolem 180 tisíc korun.Jsou ale i auta, která dokonce zdražila. Příkladem je Ford Fusion z roku 2008, který je od ledna dražší o 32 tisíc korun.

Ideální koupí je jeden nebo dva roky starý model

Pro ty, kteří hledají tu nejvýhodnější koupi, jsou jistě velmi zajímavé ceny zánovních aut. „Ideálním řešením je rok nebo dva starý model s jasným původem, po prvním majiteli a servisní knížkou, za nějž dáte o 20 % až 30 % méně než za nový,“ říká ředitel výkupu z AAA Auto Petr Vaněček.

Velké autobazary podle něj dávají nadstandardní záruky k vozům až do čtyř let stáří, takže to je další bonus. „Obecně platí, že čím větší a dražší nový vůz, tím výraznější cenový propad po roce provozu má,“ říká Petr Vaněček. Nejlépe si cenu drží malé vozy, vůbec nejlépe si vede Škoda Fabia s klimatizací a pěknou metalízou.

547848:gallery:true:true

Vývoj cen nejprodávanějších vozů na českém trhu

Porovnání ceny nových a zánovních aut v roce 2009 a 2010

Ojeté auto si kupte na konci prázdnin

Nejvíc se auta kupují před prázdninami a jejich ceny na to samozřejmě reagují – majitelé se ji snaží vyšponovat, na-opak před zimou se lidé aut chtějí zbavit za každou cenu, aby se o ně v době mrazů a nepohody nemuseli starat. Čím blíž ke konci roku, tím ceny klesají. Tyto výkyvy dokazuje i statistika cen jednoho z největších inzertních serverů Avízo:

Výkyvy cen