Bez diskuzí jsou základem kvalitní zimní pneumatiky, snižují riziko smyku a zkracují brzdnou dráhu. Na cestu do hor je ale nezbytné přibalit i sněhové řetězy – a co víc – je potřeba si i nacvičit jejich nasazování! Vyzkoušejte si chování auta na prázdném parkovišti, prudce otočte volantem, rozjíždějte se, brzděte…

"V mezních situacích pak řidič lépe reaguje, protože už si to jednou vyzkoušel," radí Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto Esa. I přes ty nejpečlivější přípravy však může dojít k nepříjemnostem. Jak v takových situacích postupovat?

Před cestou na hory

* Mějte s sebou kromě škrabky, smetáčku, sáčku s pískem a řetězů i staré lyžařské rukavice – hodí se při tlačení auta.

* Náhradní silné ponožky oceníte, až si promočite boty. Natankujte, pokud byste zapadli a čekali na pomoc, budete chtít topit.

* Přibalte fólii (postačí kus kartonu) na přední sklo.

* Hoďte do kufru starou deku, lze ji použít, pokud se zahrabete a budete potřebovat něco pod kola.

 


 

Před delším stáním ošetřete těsnění dveří a kufru silikonovým olejem, který zabrání přimrznutí. Nezatahujte ruční brzdu – může přimrznout. Vyplatí se oklepat nánosy za koly a v podbězích.


Jak nastartovat v mrazu?

Jak motor zahřát po mrazivé noci? Čím starší auto, tím jemněji přidávejte plyn. V mrazu tuhne olej v motoru, a dokud se nezahřeje, nemusí dobře promazávat. Optimálně olej slouží asi při 80 ºC, tedy po ujetí 20 kilometrů.

Jak tedy vypadá šetrný start? Normálně nastartujte motor, ale nevytáčejte ho. Pár sekund ho nechejte zahřát na volnoběh a pak se rozjeďte, řaďte vyšší stupeň co nejrychleji – udržujte otáčky mezi 2000 až 2500.

Pozor na zamrzající naftu, tankujte jen tu odolnější

V ČR se používá nafta pro mírné klima: s označením B letní, D přechodná a F na zimu, ale jen do -20 °C. Právě tu mají prodejci nabízet většinou od 1. prosince. Rozdíl mezi nimi je v množství parafínů – ty tuhnou již při -8 °C a znemožní palivu projít filtrem.

Při teplotě pod -20 °C, by se měla na čerpacích stanicích objevit tzv. arktická nafta, vydrží -32 °C. V Evropě se většinou používá kombinace nafty F s arktickou, arktická je drahá a je jí málo.

Jak poznáte, že tankujete odolnou naftu? Zeptejte se obsluhy. Některé značky nabízejí i naftu s přísadami, které ji ochrání v teplotách do -27 °C. Jestliže si chcete být jisti, přidávejte do nafty aditiva – koupíte je v servisech nebo na benzinkách.

Auto pod sněhem: Pět minut na očistu

Ometení auta trvá asi 5 minut. Nelajdačte a očistěte všechna okna, přední i zadní světla. Zamrzlé čelní sklo se nesnažte očistit stěrači – potrháte gumičky a už nebudou správně fungovat!

Nejprve překontrolujte, zda ke sklu nepřimrzly – ovšem nikoli tak, že je zapnete, ale poklepejte na ně a opatrně odendejte! Zapomněli jste škrabku? Funguje i stará bankomatní karta nebo už vyřazené CD.

Než se auto ohřeje, mohou vás potrápit zamžená skla. Zvládnout je lze gumovou stěrkou, papírovým kapesníčkem nebo speciální utěrkou proti zamlžování, kterou seženete na každé benzince.

Co dělat, když to opravdu klouže?

Nedotáčivý smyk (vůz odmítá zatočit) Ubrat plyn a citlivě otočit volantem ve směru původní jízdy. Prudké brzdění v žádném případě nepomáhá.

Přetáčivý smyk (záď vozu se přetáčí) Ubrat plyn a opatrně se snažit vyrovnat směr vozu. Volantem točíme na opačnou stranu, jako je směr zatáčky. Jízda po ledu Volantem otáčíme jen minimálně

Aquaplaning (auto ztratí kontakt s vozovkou kvůli kontaktu s vodou)
Vyšlápnout spojku, a jakmile se dostaví kontakt s vozovkou, začít brzdit

Jízda do kopce Neztratit rychlost a jet na nejvyšší rychlostní stupeň, který auto snese

Jízda z kopce Brzdit motorem Přejíždění mezi vyjetými stopami Zpomalit a opatrně se přesunout do vedlejšího pruhu s vyšlápnutou
spojkou

Auto nereaguje na volant a nekontrolovaně se sune vpřed Je možné změnit jeho směr zatažením ruční brzdy, otočením volantu do požadovaného směru a vyšlápnutím spojky. Tuhle metodu si ale rozhodně nacvičte někde na parkovišti bez provozu!